Zakupy w sklepach internetowych, które mają siedzibę w innym kraju niż
miejsce zamieszkania kupującego, z roku na roku zyskują na popularności.
Transgraniczne zakupy nie zawsze jednak przebiegają bezproblemowo. Ze statystyk
wynika, że aż 71 proc. europejskich konsumentów uważa rozwiązanie problemów z
zagranicznym e-sklepem za trudniejsze niż w przypadku sporów z krajowym
podmiotem. Czy i jak zmieni e-zakupy nowa unijna platforma ODR do rozstrzygania
sporów konsumenckich, która zacznie funkcjonować już 15 lutego 2016 roku?
Zakupy w sklepach zagranicznych nie zawsze przebiegają pomyślnie.
Zdarza się, że kupiony towar ma wadę, a zgłoszona reklamacja zostaje odrzucona
przez sprzedawcę. Do tej pory, rozstrzyganie jakichkolwiek sporów z
zagranicznymi sklepami, stanowiło nie lada problem, przede wszystkim dla konsumenta. Od 9 stycznia
2016 r. wszystkie kraje członkowskie UE obowiązuje rozporządzenie w sprawie
internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich. ODR (Online Dispute Resolution) to platforma internetowa, która ma
na celu usprawnienie, a przede wszystkim ułatwienie rozstrzyganie sporów w tzw.
handlu transgranicznym.
Platforma ODR umożliwi rozstrzyganie sporów, dotyczących zobowiązań umownych,
wynikających z internetowych umów sprzedaży lub umów o świadczenie usług
zawieranych między konsumentami mieszkającymi w UE a przedsiębiorcami mającymi
siedzibę w Unii. Platforma będzie dostępna bezpłatnie we wszystkich językach
urzędowych UE.