Portal bezpiecznego e-biznesu

UOKiK ostrzega przed darmowymi ofertami!

 UOKiK ostrzega przed darmowymi ofertami!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Odbierz prezent. Testuj za darmo. Wyślij sms - takie oferty występują na wielu stronach internetowych. Korzystając z nich nieostrożnie, narażamy się na niespodziewane koszty - ostrzega UOKiK.
UOKiK ostrzega przed darmowymi ofertami!

Jak to jest, że pod hasłem „bezpłatne” ukrywają się późniejsze koszty?

Bardzo często, korzystając z pozornie darmowych usług np. wysłanie smsa, zamówienie darmowych próbek lub aktywowanie bezpłatnego okresu próbnego możemy spowodować uruchomienie subskrypcji na płatne usługi. Najczęstszym powodem takiej decyzji klienta (konsumenta) jest po prostu niepełna lub wprowadzająca w błąd informacja udzielona przez przedsiębiorcę oferującego tego typu usługi. Dodatkowo, postanowienia regulaminu, który jest akceptowany bez wcześniejszego zaznajomienia, utrudniają rezygnację z płatnej usługi po zakończeniu okresu próbnego, a także umożliwiają wykorzystywanie danych osobowych przekazanych przy zamawianiu „darmowej” oferty do przesyłania spamu. Warto także zwrócić, uwagę że przedsiębiorcy, którzy oferują tego typu usługi, są bardzo często zarejestrowani poza Unią Europejską, co umożliwia mi niestosowanie przepisów ustawy o prawach konsumenta.

Jak postępować z „darmowymi” produktami?

Zasada ograniczonego zaufania to podstawa. UOKiK zaleca przede wszystkim weryfikację przedsiębiorcy oferującego darmowe usługi. Urząd podkreśla, że przedsiębiorca, który prowadzi działalność w sieci musi spełnić szereg obowiązków informacyjnych, których niedopełnienie może spowodować np. zablokowanie witryny (przykład: sklep internetowy Standardgsm.com). Sygnałem ostrzegawczym może być np. brak danych kontaktowych przedsiębiorcy lub dane nieprawdziwe, których nie da się zweryfikować w internetowych rejestrach. Zdecydowanie nie należy zawierać umowy za pośrednictwem strony, na której brakuje danych przedsiębiorcy.

„Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”

Należy pamiętać, że z przycisku, który finalizuje jakąkolwiek płatność przez Internet, musi wynikać obowiązek zapłaty. Brak jednoznacznego oznaczenia np. „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” lub „potwierdzam zakup” skutkuje nie zawarciem umowy, więcej o skutkach złego oznaczenia przycisku są dostępne w artykule: Zamówienie „z obowiązkiem zapłaty”. Jeżeli chodzi o smsy warto pamiętać, że bardzo często wysłanie wiadomości może nie być płatne, ale może uruchomić płatną subskrypcję. W ramach subskrypcji możemy np. codziennie otrzymywać, zestaw płatnych smsów zwrotnych, a koszt może przekroczyć nawet 30 zł brutto za jedną otrzymaną wiadomość.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułZwrot kosztów darmowej dostawy – Klauzula Niedozwolona! Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się