Istotną nowością z punktu widzenia przedsiębiorcy jest możliwość roszczenia odszkodowawczego od kupujących z tytułu zmniejszenia wartości towaru wskutek jego niewłaściwego sprawdzenia. Upraszczając można określić powyższe jako „odszkodowanie za zużycie towaru”. Liczni przedsiębiorcy zwracają się do nas z zapytaniami, chcąc rozwiać swoje wątpliwości. Materia ta jest również niezrozumiała dla konsumentów.
Zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta:
Konsument ponosi
odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z
niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i
funkcjonowania rzeczy.
Niestety do tej pory nie sprecyzowano jednak
wymogów, jak w praktyce obliczyć kwotę rekompensaty
finansowej dla przedsiębiorcy. Zazwyczaj w takich sytuacjach pomocne okazują
się orzeczenia sądowe. Niestety brak jest rozstrzygnięć w tej kwestii, które
ułatwiłyby rozwiązanie przedmiotowego problemu.
Stan fizyczny zwracanego do sklepu internetowego produktu, nie ma
znaczenia w stosunku do prawa odstąpienia przez konsumenta od umowy sprzedaży zawartej
na odległość. W praktyce powoduje to, że nawet w przypadku, gdy rzecz jest
używana lub nawet zniszczona, konsumentowi nadal przysługuje prawo odstąpienia
od umowy. Należy zwrócić jednak uwagę, iż konsumenci są zobowiązani wykonywać
prawo odstąpienia od umowy z jednoczesnym nienaruszaniem towaru.
Konsument
ponosi bowiem odpowiedzialność odszkodowawczą wobec sprzedawcy, w przypadku gdy
korzysta z rzeczy „w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru,
cech i funkcjonowania rzeczy”.
Niestety wielu konsumentów nadużywa
przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy przy użyciu towarów w stopniu
większym, niż jest to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i
funkcjonowania towarów. Nie powoduje to utraty prawa do odstąpienia od umowy
zawartej na odległość, ale skutkuje odpowiedzialnością za zmniejszenie wartości
towarów. W celu stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów
konsument powinien obchodzić się z towarami i sprawdzać je tylko w taki
sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Które
czynności można zaliczyć do standardowego zakresu sprawdzenia? Odpowiedź na tak
postawione pytanie jest bardzo utrudniona, gdyż każda grupa produktów powinna
być rozpatrywana z uwzględnieniem ich specyfiki i właściwości. Klient nie ma
obowiązku rekompensaty wartości towaru w przypadku, gdy zakupiony produkt utracił
wartość na skutek standardowego sprawdzenia jego właściwości. Jeżeli jednak
dana rzecz straciła lub pomniejszyła swoją wartość w wyniku użytkowania
przekraczającego zakres określony w ustawie, wówczas sprzedawca może żądać
odszkodowania.
Przykład: Konsument może przymierzać ubrania, ale nie może zrywać
z nich metek oraz innych oznaczeń. Zabrudzenia, które mogą powstać podczas
przymierzania, np. ślady makijażu, określane są jako szkody powstałe w ramach
sprawdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Sprzedawca internetowy
nie może ubiegać się o odszkodowanie, jeśli wystąpią tego typu szkody. Jeżeli
jednak na ubraniu znajdują się plamy po posiłku, które powstały na skutek
użytkowania, wówczas są to już szkody wykraczające poza sprawdzenie charakteru
zakupionej rzeczy. W przypadku sprzętu elektronicznego konsument może sprawdzić
jakość towaru czy dźwięku. Konsument może zdjąć opakowanie tylko jeśli jest to
konieczne do stwierdzenia cech, charakteru i funkcjonowania towaru oraz pod
warunkiem, że tego typu produkt może być sprawdzany w ten sposób w sklepach
stacjonarnych. Niedopuszczalne będzie np. dokonanie konfiguracji sprzętu
elektronicznego lub jego modyfikacja.
Na kim spoczywa tzw. ciężar dowodowy? Czy przedsiębiorca musi udowodnić
zmniejszenie wartości produktu?
Stosownie do art. 6 kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Zatem sprzedawca
powinien udowodnić, że konsument korzystał z rzeczy w sposób, który wykracza
poza ustawowy zakres sprawdzenia właściwości, cech i funkcjonowania oraz opisać,
w jaki sposób doszło do zmniejszenia wartości rzeczy. Szkody powinny być
dokumentowane w celach dowodowych, w szczególności poprzez sporządzanie zdjęć,
gromadzenie dokumentacji w postaci faktur czy rachunków za naprawę lub czyszczenie
oraz korespondencji mailowej z klientem. Powyższe dowody mogą okazać się kluczowe
dla pozytywnego rozstrzygnięcia ewentualnego postępowania sądowego.
W ramach rekompensaty sprzedawca może dochodzić wyłącznie naprawienia
szkody poniesionej, nie ma możliwości ubiegania się o odszkodowanie za tzw.
utracone korzyści. Przedsiębiorca powinien wycenić szkodę mając na względzie
innego kupującego czyli określić, jaką wartość handlową ma taki zużyty produkt
dla innego klienta. Odszkodowanie może stanowić równowartość kosztów naprawy
lub czyszczenia rzeczy, natomiast jeżeli doszło do zupełnego zniszczenia rzeczy,
odszkodowanie będzie wynosić równowartość całkowitej ceny produktu.
Chcąc uchronić się przed nadużyciami w korzystaniu przez konsumentów z
prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość, wielu przedsiębiorców
zamieszcza w swoich regulaminach postanowienia, w których zastrzegają m.in.
brak możliwości zwrotu produktu noszącego ślady użytkowania lub bez metek. Są
to klauzule niedozwolone, wielokrotnie wpisywane w różnych konfiguracjach do
rejestru klauzul niedozwolonych.