Z dniem 1 marca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych. Nowe przepisy ułatwiają proces przeniesienia numeru do nowego operatora.
Dotychczas wniosek o przeniesienie numeru do innej sieci abonent mógł złożyć jedynie na piśmie. Od dziś można to zrobić tak jak dotychczas, a także w formie elektronicznej i dokumentowej. Oznacza to, że wniosek może zostać złożony za pośrednictwem wiadomości e-mail. Zawiadomienia w procesach zmiany i przeniesienia numeru będą doręczane abonentowi na trwałym nośniku w takiej formie, w jakiej został złożony wniosek. Abonent ma możliwość zażądania, aby informacje dot. przeniesienia były mu dostarczane na piśmie lub drogą elektroniczną.
Zmianie ulega też zakres elementów, które musi zawierać wniosek o przeniesienie numeru. Nowe wnioski muszą m.in. zawierać:
Nie ma możliwości przeniesienia numeru w dwuetapowej procedurze bez pełnomocnictwa, w której abonent musiał samodzielnie wypowiedzieć umowę z dotychczasowym dostawcą.
Aby ograniczyć przypadki przeniesienia numeru wbrew woli abonenta, dotychczasowy dostawca usług musi poinformować abonenta o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru. Informacja, że numer będzie przeniesiony, zawiera nazwę dotychczasowego oraz nowego dostawcy i powinna być przekazana nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania tej przez dotychczasowego dostawcę, w formie SMS-a albo - w przypadku sieci stacjonarnych - połączenia telefonicznego.
Jeśli abonent chce zrezygnować z przeniesienia numeru, może złożyć oświadczenie o rezygnacji do dotychczasowego lub nowego dostawcy usług. Oświadczenie należy złożyć najpóźniej 2 dni przed planowanym przeniesieniem numeru.
źródło: uke.gov.pl
Komentarze