Portal bezpiecznego e-biznesu

Łamanie prawa przez sprzedawcę – gdzie szukać pomocy?

 Łamanie prawa przez sprzedawcę – gdzie szukać pomocy?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Poziom wiedzy społeczeństwa co do praw oraz obowiązków stale rośnie, choć nie można go nadal nazywać zadowalającym. Posiadanie wiedzy na temat przysługujących nam praw jest istotne, natomiast nie jest wystarczające do ich egzekwowania. Jak powinniśmy walczyć o swoje, aby było to na samym końcu opłacalne?

Łamanie prawa przez sprzedawcę – gdzie szukać pomocy?

Wielu z czytelników spotkało się zapewne z sytuacją, w której po zakupie produktu problemem okazało się zrealizowanie uprawnień takich jak odstąpienie od umowy czy reklamowanie towaru. Po konsultacji ze znajomym bądź reaserchu w sieci okazało się, że prawo stoi po waszej, a nie sprzedawcy stronie i wysuwane przez was żądanie powinno zostać spełnione. Sprzedawca jednak nie odpowiada na wasze maile bądź nadal utrzymuje, że nic nam się nie należy. W tym momencie większość kupujących odpuszcza sprawę, gdyż wnoszenie pozwu przy stosunkowo niewielkich sumach nie jest ekonomiczne pod względem finansowym i czasowym. Tym sposobem możemy na papierze posiadać pewne uprawnienia, jednak w praktyce nie będziemy ich w stanie wyegzekwować. Jest jednak droga, która bez nakładu czasu i pieniędzy pozwoli nam walczyć o swoje.

W sytuacji opisanej powyżej powinniśmy zwrócić się do rzecznika konsumentów. Organ ten funkcjonuje w każdym powiecie lub mieście na prawach powiatu. Ustawa wprost wskazuje, że do jego zadań należy m.in. „zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów” oraz „występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów”. W przedstawionym przez nas wcześniej przypadku szczególnie przydatna może okazać się ta druga kwestia. Jeżeli przedstawimy naszą sprawę rzecznikowi i faktycznie okaże się, że prawo stoi po naszej stronie, to rzecznik może przygotować tzw. wystąpienie do przedsiębiorcy, z którym toczymy spór.

W wystąpieniu rzecznik przedstawia sprawę i wskazuje przedsiębiorcy właściwy sposób postępowania. Druga strona może rzecz jasna toczyć z rzecznikiem polemikę, jednak w jednoznacznych sytuacjach wiele nie wskóra. Praktyka pokazuje, że wystąpienia rzecznika stanowią dostateczny impuls, aby zachęcić sprzedawcę do postąpienia zgodnie z prawem i spełnienia naszego roszczenia. Przedsiębiorca działający niezgodnie z prawem zwykle obawia się kontroli lub kary administracyjnej ze strony właściwego organu, więc w większości przypadków podporządkuje się wytycznym rzecznika. Jeżeli nadal pozostaje nieugięty, to zgodnie z ustawą „Rzecznik konsumentów może … wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów”. Taki rozwój spraw jest jednak ostatecznością. W większości przypadków sprawa rozwiąże się szybko i polubownie. Jeżeli jesteśmy w sporze konsumenckim (występujemy jako konsument), to zwrócenie się o pomoc do rzecznika będzie najlepszym sposobem dochodzenia naszych praw.

Źródło zdjęcia: Image by Drazen Zigic on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułSzkody w trakcie dostawy – jak ich uniknąć Następny artykuł ›Koniec dropshippingu? – Nowy projekt Unii Europejskiej

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się