Koniec z geoblokadą! Co to oznacza dla sprzedawców?

21 września 2018, 09:31 , autor: Gabriel Gatner - legalniewsieci.pl

Od 3 grudnia 2018 r. zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 zakazujące blokowania geograficznego przez sklepy internetowe. Co to oznacza dla sprzedających?
Koniec z geoblokadą! Co to oznacza dla sprzedawców?

O tym, że kończy się czas blokowania kupujących z innych krajów UE mieliśmy już okazję pisać – link: Koniec z blokowaniem kupujących z innych krajów UE. Jednak co w praktyce oznaczają w/w zmiany dla sprzedawców?

Nowe rozporządzenie = aktualizacja dokumentów w sklepach


W związku z wprowadzeniem nowych przepisów konieczna będzie zmiana w samym funkcjonowaniu stron internetowych sklepów oraz zmiana dokumentów, w tym przede wszystkim regulaminu oraz polityki prywatności. W szczególności należy zlikwidować blokady i ograniczenia klientom z UE dostępu do stron internetowych sklepów oraz automatyczne przekierowania ich na inne wersje tych stron. Takie przekierowania będą możliwe wyłącznie za wyraźną zgodą klienta, którą w każdej chwili będzie mógł cofnąć i w łatwy sposób wrócić do wersji strony, do której pierwotnie chciał uzyskać dostęp.

Ważne! Sklep nie będzie musiał pytać klienta o taką zgodę za każdym razem, jeśli "zachowa" ją, a klient jej nie cofnie.

Warto również dodać, że sprzedawcy muszą ustalić, w jaki sposób i w jakim celu pozyskują informacje o fizycznej lokalizacji klienta - może się to odbywać np. na podstawie adresu IP jego urządzenia, wyboru języka na stronie sklepu, adresu podanego do celów dostawy lub państwa, w którym wydano kartę kredytową klienta lub w którym posiada rachunek płatniczy.

O czym należy pamiętać przede wszystkim?!

Sprzedawca nie może różnicować warunków płatności lub odmówić realizacji zamówienia klienta, z uwagi na lokalizację rachunku płatniczego, miejsce prowadzenia działalności dostawcy usług płatniczych lub miejsce wydania instrumentu płatniczego w UE. W tym kontekście należy zweryfikować oferowane przez sklep formy płatności, tak by były dostępne i możliwe do zrealizowania dla każdego klienta z UE.

Dostawa tylko na terenie Polski!

Oczywiście w dalszym ciągu sklepy będą mogły swobodnie decydować w jaki sposób, kiedy i gdzie oferują dostawę. To oznacza, że regulamin sklepu internetowego musi wyraźnie wskazywać, czy sprzedawca oferuje dostawę wyłącznie na teranie Polski czy poza jej granicami. Zasadą natomiast będzie, że klient z UE ma mieć możliwość skorzystania ze wszystkich oferowanych przez dany sklep on-line sposobów i miejsc dostaw. Czyli np. klient z Niemiec może wybrać dowolny sposób dostawy na terenie Polski, a do miejsca docelowego w Niemczech musi zorganizować dostawę we własnym zakresie, w tym na własny koszt i odpowiedzialność.


Kary. Co jeżeli nie będę respektować rozporządzenia?

Nowe rozporządzenie zobowiązuje kraje EOG do wyznaczenia organu egzekwującego nowe przepisy. W Polsce, w relacji B2C, czyli przedsiębiorca – konsument, organem właściwym z pewnością będzie UOKIK, który naruszenie postanowień rozporządzenia z pewnością będzie traktował jako naruszenie zbiorowych interesów konsumenta i będzie mógł wydać decyzję nakazującą zaniechanie bezprawnej praktyki, nakładającą obowiązek usunięcia jej skutków oraz karę pieniężną do 10% obrotu. Natomiast w relacji B2B, czyli przedsiębiorca – przedsiębiorca, naruszenie przepisów może się wiązać z odpowiedzialnością odszkodowawczą.


Czytaj również

Komentarze

Legalniewsieci.pl © 2018

Realizacja strony weboski

e-Gazela Biznesu

Trwa generowanie dokumentu...

REKLAMA

zamknij okno