Portal bezpiecznego e-biznesu

Będzie sprostowanie w sprawie żelków Magmisiów

 Będzie sprostowanie w sprawie żelków Magmisiów

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Reklamy Magmisiów mogły wprowadzać w błąd konsumentów. Aflofarm Farmacja Polska musi sprostować nieprawdziwe informacje podawane w telewizji, radiu i Internecie.
Będzie sprostowanie w sprawie żelków Magmisiów

Jak podaje w swoim oficjalnym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w reklamach popularnych Magmisiów, będących suplementem diety, doszło do wprowadzenia konsumentów w błąd, gdyż sugerowano, że „powszechnym powodem kłopotów dzieci z koncentracją jest brak magnezu i że zaradzi mu podanie żelków”.

Spoty reklamowe Magmisiów były upubliczniane w środkach masowego przekazu, tj. w telewizji, radiu i Internecie w okresie od kwietnia 2016 r. do marca 2017 r., jednak już w kwietniu 2016 r. reklamy tego suplementu diety wzbudziły wątpliwości UOKiK.

Pomysł reklamy opiera się na użyciu pedagoga szkolnego jako głównego bohatera oraz autorytetu w sprawach rozwoju dziecka, przekazującego określone treści. W reklamach emitowanych w telewizji widzowie mogli obejrzeć panią pedagog zwracającą się do rodziców zmęczonego dziecka:


Często przychodzą do mnie rodzice z dziećmi, które mają kłopoty z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem. Wszyscy są zdziwieni, że przyczyną jest niski poziom magnezu u dzieci. Jak temu zaradzić? Podać dziecku Magmisie.

Po czym w następnej scenie kobieta otwiera szufladę i wyciąga z niej żelki, aby poczęstować ucznia. Widz może z łatwością zauważyć błyskawiczne ożywienie dziecka po skosztowaniu żelków.

Następnie bohaterka reklamy wygłasza slogan:

Dzieci, które stosują Magmisie, potrafią się skoncentrować, są aktywne, radzą sobie ze stresem.

Jak podaje Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:


Reklamy sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem jest brak magnezu i że rozwiąże je podanie żelków. Tymczasem przyczyny tych problemów mogą być różne, podobnie jak sposoby ich rozwiązania, np. zmiana diety lub trybu życia, wizyta u lekarza. Przekaz reklamowy mógł się przyczynić do osłabienia czujności rodziców i zlekceważenia stanu dziecka.

UOKiK analizując sprawę naruszenia zbiorowych praw konsumentów, zlecił badania TNS Polska, aby dokonać analizy odbioru przedmiotowej reklamy przez osoby, do której jest adresowana. Badania potwierdziły jednoznaczny odbiór tej reklamy, bo aż 92 % respondentów uznało, że samopoczucie chłopca poprawia się pod koniec scenki tj. w momencie spożycia żelków.


UOKiK zwraca uwagę, że:

z ust lektora w reklamach telewizyjnej i internetowej ani razu nie padło określenie suplement diety. Przez 5 sekund przewijał się na dole ekranu napisany bardzo małą czcionką komunikat, który informował, że suplement diety to środek spożywczy.

Ponadto zwrócono uwagę, że „przeciętny odbiorca nie miał szans zapoznać się z tymi informacjami bez pauzowania spotu, a może nawet powiększania tekstu. Jednocześnie duży napis u góry ekranu głosił, że żelki są dostępne w aptece. Konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że jest to produkt leczniczy.”

Jak wyjaśnił Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Rzetelna i zgodna z prawdą reklama powinna dostarczyć konsumentowi podstawowych danych na temat produktu. Taką informacją jest fakt, że Magmisie to suplement diety, a więc środek spożywczy, który nie zastąpi właściwego odżywiania i nie ma właściwości leczniczych. To tym bardziej istotne, że nie wszyscy konsumenci są świadomi różnic między suplementami diety a lekami.

Aflofarm Farmacja Polska została zobligowana przez Prezesa UOKiK do poinformowania konsumentów o tym, że reklamy Magmisiów mogły wprowadzać ich w błąd. Sprostowanie ma być wyemitowane w kanałach telewizyjnych TVP1 i Polsat oraz w rozgłośniach radiowych RMF FM, Radio ZET, Programy 1 i 3 Polskiego Radia. Ponadto komunikat odpowiedniej treści ma zostać zamieszczony na stronach internetowych Aflofarmu w ciągu 2 tygodni od uprawomocnienia się decyzji i pozostawać tam przez okres 2 miesięcy.


Komentarze

‹ Poprzedni artykułNowa fala SMSów z linkiem do fałszywej aplikacji! Następny artykuł ›Krajowy System e-Faktur (KSeF) w Polsce – rewolucja w fakturowaniu

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się