Portal bezpiecznego e-biznesu

Zwróć na to uwagę przed założeniem sklepu internetowego!

 Zwróć na to uwagę przed założeniem sklepu internetowego!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
W ostatnich latach branża e-commerce znacząco się rozwinęła, a trend zakładania nowych sklepów internetowych stale rośnie. Nic dziwnego, w końcu e-handel jest jedną z najwygodniejszych metod robienia zakupów. Ty również zastanawiasz się nad założeniem własnej działalności w sieci? Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj najważniejsze informacje o tej branży.
Zwróć na to uwagę przed założeniem sklepu internetowego!

Decyzja o otworzeniu e-sklepu musi być dobrze przemyślana. Samo jego założenie nie jest zbyt skomplikowanym zadaniem, jednak jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz wcześniej odpowiednio się przygotować. Specjalnie dla Ciebie w dalszej części artykułu przedstawiamy pięć istotnych aspektów, na które warto zwrócić uwagę.

Badanie rynku docelowego

Przed otworzeniem e-sklepu najważniejszym zadaniem jest szczegółowe zbadanie rynku, na którym zamierzasz działać, w tym research konkurencji. Może się okazać, że Twój pomysł na biznes nie jest aż tak wyjątkowy i zbyt wiele sklepów w sieci ma podobny asortyment. Wówczas najlepiej, gdy skoncentrujesz się na konkretniej grupie odbiorców i określonej specjalizacji. Następnie należy zapoznać się ze specyfiką branży i produktami, które chcesz sprzedawać. Na wstępie musisz również poszukać odpowiedniego środowiska dla Twojego sklepu. Hosting WWW, który wybierzesz, powinien mieć odpowiednio wysokie parametry, tak aby poradził sobie z ewentualnymi przeciążeniami. Warto zapoznać się też bliżej z przydatnymi narzędziami do analizy rynku, np. SimilarWeb, Menedżer reklam, Google czy TradeWatch.


Dokumentacje prawne

W branży e-commerce bardzo ważne jest zadbanie i dostosowanie sklepu do wymogów aktualnych przepisów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze dokumenty prawne, które warto umieścić na swojej witrynie.

Regulamin sklepu

Jest to najważniejszy dokument w serwisie. Powinieneś go dokładnie przemyśleć, ponieważ źle przygotowany może przynieść Ci konsekwencje w postaci kar z urzędu lub pozwu sądowego od klienta. Zbiór zasad i norm musi być zgodny z ustawą o prawach konsumenta i wytycznymi UOKiK.

Dokumentacja RODO

Każdy sklep internetowy przetwarza dane osobowe klientów, dlatego należy zadbać o odpowiednią dokumentację określającą zasady ich wykorzystania. Jest to kolejny ważny element, nad którym warto dłużej się zastanowić, ponieważ kary związane z naruszeniem przepisów mogą okazać się bardzo dotkliwe.

Polityka prywatności oraz polityka cookies

Polityka prywatności to odpowiednio skonstruowany dokument, który przekazuje użytkownikom informacje, jakiego rodzaju dane osobowe zbierane są na stronie i w jaki sposób są one przetwarzane przez administratora serwisu.

Polityka plików cookies to dokument, w którym przekazane są uwagi na temat stosowanych za jej pośrednictwem narzędzi śledzących. Pliki cookies mają na celu usprawnienie korzystania ze stron WWW.

Zasady obsługi reklamacji i zwrotów

W każdym e-sklepie prędzej czy później zdarzy się zwrot lub reklamacja. Z tego względu Twoim obowiązkiem jest umieszczenie na stronie internetowej informacji na temat ich zasad. Najważniejsze kwestie, które musisz przekazać, to określenie sposobu, w jaki klient może dokonać zwrotu towaru, a także warunków oraz ewentualnych kosztów. Użytkownik powinien być także powiadomiony o czasie realizacji reklamacji.

Oprogramowanie i bezpieczeństwo sklepu


Koniecznie musisz również zastanowić się nad wyborem systemu do zarządzania i prowadzenia sklepu. Na rynku znajduje się wiele narzędzi, więc powinieneś wybrać takie, na którym będzie pracowało Ci się najwygodniej.

Kolejny element, o który warto zadbać, to certyfikat SSL. Szyfruje on połączenie i umożliwia bezpieczne przesyłanie danych do witryny. Dzięki temu osoby odwiedzające Twoją stronę WWW będą czuły się bezpieczniej, co przełoży się na zaufanie do marki.

Opakowania produktów, polityka magazynowa i dostawa

Sam doskonale wiesz, że opakowanie produktu oceniane jest od razu po dostarczeniu zamówienia do klienta. Jeśli zostanie wykonane niedbale lub co gorsza uszkodzone, to użytkownik nie będzie miał pozytywnych odczuć.

Wybór systemu logistycznego i polityki magazynowej jest również istotną kwestią. Musisz więc postawić na odpowiedni dla siebie model logistyczny. Istnieje kilka popularnych rozwiązań, takich jak just-in-time, just-in-time + magazyn, magazyn czy dropshipping. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, dlatego należy dokładnie przemyśleć ten krok.

Pozostaje jeszcze wybór formy dostawy. Dostępnych jest wiele metod, np. przesyłki kurierskie, listy lub paczki pocztowe.

Marketing oraz unikalność marki

Tak samo ważnym elementem, jak odpowiedni hosting, jest unikalna domena internetowa. To właśnie pod nazwą, którą wybierzesz, będziesz rozpoznawany, więc musisz dobrze ją przemyśleć. Domena powinna być chwytliwa i prosta do zapamiętania. Na co jeszcze zwrócić uwagę przed otworzeniem e-sklepu? Przede wszystkim na sposób komunikacji z klientami, miejsce i drogę pozyskiwania nowych odbiorców oraz formę reklamy. Teraz już wiesz, jak efektywnie zorganizować sprzedaż w sieci. Życzymy powodzenia!


Komentarze

‹ Poprzedni artykułW czym twojej firmie pomoże agencja marketingowa? Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się