Portal bezpiecznego e-biznesu

Zmiana przepisów – będzie „reset” rękojmi

 Zmiana przepisów – będzie „reset” rękojmi

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
26 września 2017 r. do Sejmu RP wpłynął projekt zmiany przepisów kodeksu cywilnego w zakresie rękojmi.
Zmiana przepisów – będzie „reset” rękojmi

Projekt ten dotyczy wprowadzenia regulacji, która powoduje, że w przypadku wymiany towaru na wolny od wad z tytułu rękojmi termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi będzie biegł od początku z dniem wydania towaru wolnego od wad. Obecnie projekt znajduje się na etapie I czytania. Zmiana przepisów ma wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.


Nowy przepis art. 5682 k.c.


Art. 5682: „Jeżeli kupującym jest konsument, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo od dnia wymiany rzeczy na wolną od wad.”


Jak było dotychczas

Do tej pory przy procedurze rękojmi obowiązywała zasada, że termin rękojmi rozpoczynał się z dniem, w którym konsument otrzymał towar. Termin ten nie ulegał odnowieniu w razie wymiany towaru na nowy. Znaczyło to tyle, że z punktu widzenia przepisów bieg rękojmi odnosił się przez cały czas do pierwszego sprzedanego konsumentowi towaru, do daty jego wydania. W praktyce mogło to prowadzić do sytuacji, że po wymianie pierwszego produktu pozostały czas obowiązywania rękojmi był już zbyt krótki, by wystarczająco chronić prawa kupującego. Wymieniony produkt mógł się znowu okazać wadliwy, ale po prostu mogło nie starczyć czasu by żądać z tego powodu np. zwrotu pieniędzy.

Taka sytuacja budziła uzasadnione wątpliwości wśród prawników i przede wszystkim bezpośrednio zainteresowanych – konsumentów.


Jak będzie od 1 stycznia 2018 r.

Nowo wprowadzona regulacja kodeksowa sprawi, że z chwilą wymianu towaru na nowy, wolny wad – bieg terminu obowiązywania rękojmi dla nowego towaru ulegnie „zresetowaniu”. Chwilą jego rozpoczęcia będzie wydanie przez sprzedawcę nowego, wymienionego towaru konsumentowi.

W praktyce może to spowodować, że rzeczywista odpowiedzialność sprzedawcy względem konsumenta z pojedynczej umowy sprzedaży może trwać wiele lat. Co prawda z art. 560 § 1 k.c. wynika, że po pierwszej wymianie wadliwego towaru konsument może w przypadku kolejnej jego wady żądać odstąpienia od umowy (zwrotu pieniędzy). Ale równie jest możliwe złożenie przez konsumenta kolejnej reklamacji z tytułu rękojmi z żądaniem kolejnej wymiary towaru na nowy.


Reset obowiązuje także przy gwarancji

Zasada ponownego rozpoczęcia biegu terminu dochodzenia roszczeń obowiązywała już wcześniej na gruncie przepisów o gwarancji. W art. 581 k.c. zapisano wyraźnie, że termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Mieliśmy zatem do czynienia z sytuacją, że w zakresie biegu terminu do dochodzenia roszczeń konsument był słabiej chroniony w przypadku rękojmi, niż w przypadku gwarancji. Dzięki nowelizacji przepisów dojdzie do zharmonizowania obu tych instytucji co do zasad biegu terminów.


Podsumowanie

Niewątpliwie wprowadzona zmiana będzie z korzyścią dla konsumentów, zaś dla sprzedawców może wiązać się z wydłużeniem okresu ich odpowiedzialności. Nowy przepis ma wejść w życia z dniem 1 stycznia 2018 r. i ma mieć zastosowanie wyłącznie do umów zawartych po tym terminie. Do umów zawartych przed 1 stycznia 2018 r. zastosowanie będą miały dotychczasowe regulacje kodeksu cywilnego.


Komentarze

‹ Poprzedni artykułRuszają szkolenia dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego! Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się