Popularny amerykański portal turystyczny, znany z możliwości zamieszczania opinii na temat punktów gastronomicznych i turystycznych, został pozwany przez pewnego hiszpańskiego właściciela dwóch restauracji. Powodem złożenia pozwu była zbyt duża liczba negatywnych opinii w portalu, co miało przełożenie na spadek obsłużonych klientów. Proces zakończył się zwycięsko dla TripAdvisor.
Sąd w Barcelonie wydał orzeczenie, w którym stwierdził, iż właściciel restauracji Marina Beach Club oraz Panorama w Walencji nie miał prawa żądać zadośćuczynienia od portalu TripAdvisor. Portal nie działał w złej wierze i nie miał wpływu na opinie zamieszczane przez internautów na temat rzeczonych restauracji. Ponadto stwierdzono, iż wszystkie mechanizmy w systemie publikowania komentarzy działały prawidłowo, w tym filtry.
Restaurator domagał się wypłaty zadość uczynienia za zniszczenie wizerunku w kwocie 660 tys. euro. Ponadto zarzucał portalowi TripAdvisor, iż nie kontroluje on negatywnych komentarzy publikowanych za jego pośrednictwem. Żądanie wypłaty powyższej kwoty zostało odrzucone.
Wskazówka dla oceniających i ocenianych: należy odróżnić prawo do rzeczowej krytyki od działań naruszających dobra osobiste danego podmiotu np. w postaci wizerunku. Każdy przypadek jest oceniany indywidualnie i zależy od stanu faktycznego, w tym podstaw do wpisu, oceny czy komentarza.
Komentarze