Split payment – czyli podzielona płatność VAT
Split payment to pomysł rządu na uszczelnienie systemu podatkowego. Funkcjonuje już w innych krajach, np. w Czechach, we Włoszech czy w Turcji i w Rumunii. Mechanizm podzielonej płatności zostanie wprowadzony Ustawą z dnia 15.12.2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie 1 lipca 2018 r.

Funkcjonuje już w innych krajach, np. w Czechach, we Włoszech czy w
Turcji i w Rumunii. Mechanizm podzielonej płatności zostanie wprowadzony
Ustawą z dnia 15.12.2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i
usług oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie 1 lipca 2018
r.
Na czym polega podzielona płatność
- wartość netto – na rachunek bankowy dostawcy;
- VAT – na specjalny rachunek VAT dostawcy prowadzony w walucie polskiej.
Tym samym dojdzie do „podzielenia” płatności na kwotę netto i kwotę VAT, płatne na dwa oddzielne konta bankowe.
Czy to jest obowiązkowe?
Dlaczego warto z tego korzystać?
S = Z * r * (n/360)
gdzie:
S – oznacza kwotę, o którą obniża się kwotę zapłaty zobowiązania podatkowego z tytułu podatku,
Z – oznacza kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikającą z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowiązania,
r – oznacza stopę referencyjną Narodowego Banku Polskiego obowiązującą na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku,
n – oznacza liczbę dni od dnia, w którym obciążono rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, z wyłączeniem tego dnia, do dnia, w którym upływa termin zapłaty podatku, włącznie z tym dniem.
Uproszczony i szybszy zwrot VAT
Zgodnie z nowelizacją, jeśli podatnik zawnioskuje o przelanie zwrotu na rachunek służący rozliczeniom podatku VAT z Urzędem Skarbowym, otrzyma go w terminie do 25 dni. W tym wypadku ustawodawca nie przewiduje możliwości przedłużenia terminu otrzymania zwrotu, co jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców.
Większe bezpieczeństwo
Dotychczas było tak, że towary będące przedmiotem oszustwa, mogły być nabywane lub odsprzedawane uczciwym firmom, które nie były świadome działania swoich klientów. W takiej sytuacji przedsiębiorcy stawali się ofiarą oszustwa i ponosili konsekwencje finansowe. Ograny podatkowe dążąc do odzyskania wyłudzonego podatku VAT bardzo często oskarżały ich o niezachowanie należytej staranności w weryfikacji kontrahentów i pozbawiały prawa do odliczenia VAT naliczonego albo do stosowania stawki 0% przy sprzedaży towarów za granicę.
Dodatkowy rachunek bankowy
Oczekiwania fiskusa
W kolejnych latach korzyści przewyższą straty i to znacząco – w 2019 r. z uszczelnienia systemu do kasy państwa ma wpłynąć 7,5 mld zł, a koszt skrócenia terminu zwrotu – nieco ponad 4 mld zł.
Komentarze obsługuje Disqus. Wczytanie spowoduje połączenie z zewnętrznym serwisem.