Skorzystaj z ulgi na internet w rocznym zeznaniu podatkowym!

15 kwietnia, 2018 · Mirosław Dyka · 4 min czytania

Jak co roku zbliża się termin składania deklaracji podatkowych PIT przypadający na ostatni dzień kwietnia dla podatników rozliczających się na zasadach ogólnych (PIT-36) lub podatkiem liniowym (PIT-36L). Jedną z ulg, które można odliczyć w rocznym zeznaniu jest ulga za internet. Na jakich zasadach można z niej skorzystać?

Zalecamy ostrożność podczas zakupów w sklepie: homeekspert.net
Jak co roku zbliża się termin składania deklaracji podatkowych PIT przypadający na ostatni dzień kwietnia dla podatników rozliczających się na zasadach ogólnych (PIT-36) lub podatkiem liniowym (PIT-36L). Jedną z ulg, które można odliczyć w rocznym zeznaniu jest ulga za internet. Na jakich zasadach można z niej skorzystać?

Wykorzystywanie

na cele prywatne

Ulga na internet dotyczy podatników

korzystających z dostępu do internetu w celach prywatnych. W przypadku

prowadzenia działalności gospodarczej podatnik rozlicza te koszty jako związane

z uzyskaniem przychodu, nie może więc korzystać z ulgi. Podobnie jest przy uzyskiwaniu

ekwiwalentu z tytułu telepracy, wówczas ulga na internet nie przysługuje.

Dwa

następujące po sobie lata

Odliczenie ulgi na internet jest możliwe

wyłącznie przez dwa następujące po sobie lata i to dodatkowo pod warunkiem, że

nigdy wcześniej podatnik z takiej ulgi nie korzystał. Jeżeli zatem podatnik

skorzystał z ulgi po raz pierwszy za rok 2015, a następnie za rok 2016 – to rok

2017 byłby już trzecim z kolei, co uniemożliwia skorzystanie w tym roku z ulgi.

Z ulgi za rok 2017 mogą skorzystać jedynie ci podatnicy, którzy nigdy wcześniej

nie korzystali z tego rodzaju ulgi albo skorzystali z niej po raz pierwszy przy

rozliczaniu zeznania rocznego za rok 2016.

Internet

stacjonarny lub bezprzewodowy

Począwszy od roku 2011 nie ma znaczenia

miejsce ani rodzaj dostępu do sieci. Odliczeniu od podatku podlegają zatem nie

tylko opłaty za internet stacjonarny (realizowany np. za pomocą łączy

światłowodowych), ale także za internet w telefonie lub inny bezprzewodowy (np.

LTE na użytek w laptopie), a nawet za korzystanie z kafejki internetowej.

Limit

odliczenia

Limit w kwocie 760 zł nie ma charakteru

ryczałtowego, jest to górna granica, do jakiej podatnik mógł ponieść w roku

podatkowym wydatki na dostęp do sieci podlegające odliczeniu. Konieczne jest

zatem rzeczywiste poniesienie wydatków w określonej wysokości. Jeżeli podatnik

poniesie wydatki w niższej wartości – deklaruje wyłącznie kwotę faktycznie

wydatkowaną. Jeżeli wydatki były wyższe od limitu – deklaruje jedynie kwotę 760

zł.

Udokumentowanie

wydatków

Podstawą do skorzystania z odliczenia są

faktury wystawiane przez operatora w związku z dostępem do sieci. Faktura nie

może zatem dotyczyć innej usługi, takiej jak np. abonament za telefonię

komórkową, w którym zawarty jest także dostęp do Internetu. Wydatki poniesione w

ramach ulgi obejmować powinny wyłącznie samą usługę dostępu do Internetu. Inne

opłaty, takie jak opłata za przyłączenie sieci, za modem czy aktywację nie

stanowią wydatków, które wpłyną na wartość odliczenia. Podstawą do skorzystania

z odliczenia są zapłacone faktury wystawiane na imię i nazwisko podatnika

potwierdzające faktyczną zapłatę za usługę dostępu do sieci.

W przypadku regulowania należności za

użytkowanie sieci Internet za pomocą przelewu potwierdzenie faktu poniesienia

wydatku będzie stanowić dowód zapłaty. Powinna się na nim znajdować kwota

zapłaty, imię i nazwisko wpłacającego, nazwa dostawcy usługi, data zapłaty oraz

informacja, że zapłata została dokonana tytułem użytkowania sieci internet

(por. np. int. Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu, 2007.03.26, sygn. akt

PDIB/415-3/07).

Małżonkowie

Limit dotyczy odrębnie każdego z małżonków,

tzn. 760 zł na męża i 760 zł na żonę. Każdy z małżonków może korzystać z tego

limitu w swoim zakresie. Nie istnieje natomiast możliwość wykorzystania

łącznego limitu do przychodów jednego z małżonków (np. rozlicza się wyłącznie

mąż i korzysta z limitu 1520 zł).

W przypadku małżonków najbezpieczniejsze jest

posiadanie faktur lub innych dokumentów (z których wynika kto, komu, ile i za

co zapłacił) wystawionych na imię i nazwisko obojga z nich. Wspólne odliczanie

wydatków na podstawie faktur wystawionych na jednego małżonka może być podstawą

sporu z urzędem skarbowym. Istnieje jednak duża szansa na wygranie sporu (por.

np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 sierpnia 2008

r., sygn. akt I SA/Łd 127/08). Jest to możliwe w przypadku, gdy małżonkowie

pozostają we wspólności majątkowej, wspólnie zamieszkują lokal mieszkalny i

prowadzą wspólne gospodarstwo domowe, a koszty związane z użytkowaniem sieci

pokrywali z majątku wspólnego. Uprawnia to obojga małżonków do skorzystania z

ulgi na internet, bowiem wydatki na korzystanie z sieci w równym stopniu

obciążały zarówno podatnika, na którego wystawiana jest faktura, jak i współmałżonka.

Ciężar ekonomiczny tego wydatku został poniesiony w równym stopniu przez nich

oboje.

Komentarze obsługuje Disqus. Wczytanie spowoduje połączenie z zewnętrznym serwisem.