Portal bezpiecznego e-biznesu

Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 1 stycznia 2021 r.

 Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 1 stycznia 2021 r.

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
1 stycznia 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta, a w obrocie gospodarczym pojawi się, obok konsumenta i przedsiębiorcy, trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta. To oznaczona, duże zmiany dla sklepów internetowych!
Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 1 stycznia 2021 r.

O nowelizacji pisaliśmy już jakiś czas temu – Jednoosobowa firma jako konsument – zmiany w prawie od 1 czerwca 2020 r. Jednak z uwagi na pandemię koronawirusa, wejście ustawy w życie przesunięto na 1 stycznia 2021 r. Warto podkreślić doniosłość tych zmian, ponieważ będzie ona miała wpływ przede wszystkim dla sprzedawców internetowych.

Regulaminy sklepów do aktualizacji!

Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorca, będzie objęty ochroną konsumencką na podstawie określenia charakteru zakupu. Wprowadzone zamiany z pewnością spowodują, że przedsiębiorcy zdecydowanie częściej będą weryfikowali kody PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności) swoich kontrahentów. Dlaczego? Ponieważ to właśnie posiadanie określonego PKD może wyłączyć uprawnienia konsumencie. Jeżeli natomiast charakter zawartej umowy sprzedaży zostanie uznany za niezawodowy (brak odpowiedniego PKD), przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z przywilejów właściwych konsumentom. Co to oznacza? Przede wszystkim, przedsiębiorca traktowany jako konsument zyska dwa najważniejsze uprawnienia:

  1. Szersze prawo rękojmi. Po pierwsze, sprzedający nie będą już mogli wyłączyć rękojmi tylko dlatego, że kupujący również jest przedsiębiorcą. Po drugie, objęci nową ochroną przedsiębiorcy zyskają prawo do domniemania istnienia wady fizycznej w momencie wydania rzeczy – jeżeli wada została stwierdzona w ciągu roku od wydania rzeczy.
  2. Odstąpienie od umowy. Na podstawie nowelizacji, przedsiębiorcy zyskają możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni lub nawet 12 miesięcy, jeżeli sprzedawca nie poinformuje ich o prawie odstąpienia od umowy.

Tym samym, mając na uwadze powyższe, kluczowa w nowelizacji jest nie tylko zmiana regulaminu, ale przede wszystkim dopełnienie obowiązków informacyjnych przez sprzedawców np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy dla przedsiębiorcy, co dotychczas nie było wymagane.

WAŻNE - Dotyczy to tylko jednoosobowych działalności!

Przedsiębiorca będzie traktowany jako konsument tyle, że dotyczy to wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych. Przywileje konsumencie nie obejmą zatem spółek osobowych (jawnych, partnerskich) ani też spółek kapitałowych (spółek z o.o., akcyjnych).

Co ciekawe, przedsiębiorca korzystający z uprawnień konsumenta, nie będzie mógł skorzystać z pomocy Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ani rzeczników powiatowych.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułSprzeciw na udostępnienie danych osobowych Poczcie Polskiej! Następny artykuł ›Jak oszuści chcą nas wrobić w …fałszywe sklepy

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci.
Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Legalniewsieci.pl © 2020. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się