Portal bezpiecznego e-biznesu

„Przedłużona gwarancja” zdaniem UOKiK coś takiego nie istnieje!

 „Przedłużona gwarancja” zdaniem UOKiK coś takiego nie istnieje!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Bardzo często przy zakupie towarów z działów RTV lub AGD mamy możliwość wykupienia przedłużonej gwarancji. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (dalej: UOKiK) jest to tylko chwyt marketingowy.
„Przedłużona gwarancja” zdaniem UOKiK coś takiego nie istnieje!

Zdaniem UOKiK jeżeli celem wykupienia „wydłużonej gwarancji” jest wydłużenie czasu, w którym możemy naprawić zepsuty sprzęt to tego rodzaju usługa całkowicie nie ma sensu. Ponieważ w rzeczywistości nie mamy do czynienia z gwarancją, tylko polisą ubezpieczeniową!

O czym należy pamiętać. Gwarant może, ale nie musi udzielić gwarancji – zazwyczaj gwarantem jest producent danego towaru. Natomiast sprzedawca musi udzielić rękojmi. Tym samym pojęcie przedłużonej gwarancji powinno dotyczyć gwaranta. Jednak klient kupując towar i wykupując usługę przedłużenia gwarancji podpisuje umowę ze sprzedawcą.

W rzeczywistości nie mamy bowiem do czynienia z gwarancją, a zwykłą polisą ubezpieczeniową - wynika ze stanowiska przedstawiciela UOKiK. Jak wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK:

Nie wszyscy konsumenci są świadomi istnienia tego obligatoryjnego obowiązku ochrony prawnej. Gwarancja dawana jest najczęściej przez producenta. [...] Zdaniem UOKiK przedłużona gwarancja nie istnieje.

Natomiast polisa jest sformułowana w taki sposób, aby w jak najszerszym stopniu wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela. Chodzi tu szczególnie o te sytuacje, które wynikają z winy klienta. Polisa chroni bowiem jedynie przed zdarzeniem losowym, na które ubezpieczony nie miał żadnego wpływu.

Stanowisko UOKiK jest zbieżne z raportem opublikowanym przez Rzecznika Finansowego, z którego wynika.

Oferowane ubezpieczenia sprzętu elektronicznego nie są gwarancjami w rozumieniu kodeksu cywilnego. Występujące w nazwach produktów oznaczenia lub werbalne określanie przed sprzedawców produktów jako "przedłużane gwarancje" należy traktować jedynie jako zabieg promocyjny.

Tym samym, jeśli chcemy, by produkt, faktycznie był objęty przedłużoną gwarancją, musi nam jej udzielić gwarant, a więc najczęściej producent danego produktu.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułAliexpress pod lupą europejskich urzędów konsumenckich Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się