Z badań wynika, że aż 69% klientów porzuca
koszyk zakupowy. Dlaczego tak się dzieje? Oczywiście w wielu przypadkach
klient, po dłuższej chwili namysłu, po prostu rezygnuje z zakupu. Jeszcze w
innym przypadku klient opuszcza sklep ponieważ np. cena produktu w koszyku jest
większa niż cena produktu w konkurencyjnym sklepie. Natomiast, duża część
klientów, rezygnuje z zakupów ponieważ jest zniechęcana do zakupu przez sam
sklep!
Co powoduje największe zniechęcenia klienta do
sklepu w trakcie zamówienia? W naszej
ocenie są to 4 najważniejsze rzeczy:
Numer 1
– Wysokie koszty dostawy.
Koszt dostawy to ważny element ceny
zamówienia. Klient, który w chwili obecnej jest przyzwyczajony do ofert
„darmowa dostawa” może łatwo zrezygnować z zamówienia jeżeli do ceny produktu
zostaną doliczone wysokie koszty dostawy. Ja można uniknąć sytuacji w której
klienci rezygnują z zakupów z powodu zbyt wysokich kosztów dostawy? Warto
wprowadzić np. próg kwotowy od którego sklep oferuje darmową dostawę lub nie
pobierać opłat za niektóre sposoby wysyłki.
Numer 2
– Konto w sklepie.
Bardzo często sprzedawcy starają się związać klienta ze sklepem
wymuszając na nim wpisanie adresu mailowego lub założenie konta. Tego typu
działania bardzo często powodują niechęć do złożenia zamówienia. Klienci nie są
zainteresowani otrzymywaniem materiałów reklamowych czy wypełnianiem ankiet.
Obecnie klient chce szybko złożyć zamówienie, a wszystko co rozprasza jego
główny cel wizyty w sklepie, działa na niekorzyść sklepu.
Numer 3
– Skomplikowany proces zakupowy.
Numer 3 wiąże się numerem 2 na naszej liście.
Warto pamiętać, że zmuszanie klienta do wypełniania dużej ilości informacji w
formularzu zamówienie jest przyczyną do porzucenia koszyka. We wzorcowym
formularzu zamówienia powinno się znaleźć od 12 do 14 elementów. Natomiast, jak
wynika z badań, w przeciętnym sklepie internetowym jest ok 24 elementów, które
musi uzupełnić klient. Dlatego warto przemyśleć czy np. data urodzenia klienta,
jest informacją niezbędną do zrealizowania zamówienia. Poprawa formularza
zamówienia może znaczenie poprawić wyniki sprzedażowe naszego sklepu.
Numer 4
– Regulamin.
Podobno regulaminy nie są w ogóle czytane
przez klientów, taka opinia panuje wśród wielu sprzedawców. Oczywiście, w
czasie kiedy klient przegląda ofertę sklepu, regulamin nie należy do jego
ulubionej lektury, natomiast w chwili kiedy decyduje się na zakup jest
zdecydowanie inaczej. Obecnie klienci są świadomi swoich praw i chętnie z nich
korzystają. W regulaminie mogą szybko znaleźć informację, kto jest sprzedawcą,
gdzie ma siedzibę, czy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach można
reklamować towar. Poprawnie sporządzony regulamin, który jest czytelny i
przejrzysty, zwiększa szansę na utrzymanie klienta i złożenie zamówienia.
Może waszym zdaniem są jeszcze jakiś inne rozpraszacze?
Może, waszym zdaniem, któryś numer na naszej liście w ogóle nie powinien się na
niej znaleźć i wcale nie powoduje porzucenia koszyka przez klienta? Zachęcamy
do dyskusji.