Portal bezpiecznego e-biznesu

Po decyzjach UOKiK 7 banków rozliczy się z konsumentami z podwyżek

 Po decyzjach UOKiK 7 banków rozliczy się z konsumentami z podwyżek

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank nieprawidłowo informowały o zmianach opłat, w związku z czym będą musiały rozliczyć się z konsumentami z podwyżek lub udostępnić czasowo niektóre usługi za darmo.

Po decyzjach UOKiK 7 banków rozliczy się z konsumentami z podwyżek

UOKiK zakwestionował sposób, w jaki banki zmieniały warunki umów z konsumentami, np. wysokość opłat. Jednym z warunków skuteczności takiej zmiany było udostępnienie konsumentowi informacji o zmianach (tabele, regulaminy) na tzw. trwałym nośniku. W praktyce banki poprzestawały na wysyłaniu klientom wiadomości tylko w wewnętrznym systemie e-bankowości.

Trwałym nośnikiem może być: list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB, CD, a także e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane. Trwałość zapisu powinna być w każdym przypadku gwarantowana tym, że bank nie będzie w stanie dowolnie zmieniać swoich wiadomości w czasie. E-mail spełnia ten warunek, gdyż po wysłaniu wiadomości bank traci kontrolę nad jej treścią i nie może jej modyfikować w skrzynce odbiorczej konsumenta na jego serwerze pocztowym. Inaczej jest w przypadku wewnętrznego systemu e-bankowości – umieszczone tam informacje mogą być przez bank dowolnie modyfikowane praktycznie w każdym czasie.

Oprócz braku użycia trwałego nośnika UOKiK zarzuca bankom, iż te nie informowały klientów na podstawie jakich przepisów podwyższyły opłaty i z czego to wynika. Aktualnie toczy się siedem postępowań. Wczesniej Urząd wydał decyzje dotyczące Euro Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska oraz Credit Agricole.

W wyniku decyzji UOKiK:


  • Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.
  • Bank Millennium – w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.
  • BZ WBK – klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu.
  • Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.
  • Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.
  • Pekao SA – rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.
  • Plus Bank - rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułOstrzeżenie dla klientów Banku PKO Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się