Portal bezpiecznego e-biznesu

Na czym polega gwarancja door-to-door?

 Na czym polega gwarancja door-to-door?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Door-to-door oznacza w wolnym tłumaczeniu „od drzwi do drzwi”. W tym szczególnym rodzaju gwarancji klient korzysta z wygody załatwiania spraw gwarancyjnych bez wychodzenia z domu, bez konieczności fatygowania się na pocztę celem nadania przesyłki. Produkt tak jak dotarł ze sklepu do domu klienta, tak samo powinien być z domu odebrany, a następnie – naprawiony lub nowy – dostarczony ponownie. Jak to wygląda w szczegółach?
Na czym polega gwarancja door-to-door?

Dobrowolność udzielenia gwarancji

Gwarancja typu door-to-door, tak jak każda gwarancja ma charakter fakultatywny. Producent może jej udzielić dobrowolnie, przepisy prawa go do tego nie przymuszają. Pamiętajmy, że w odróżnieniu od gwarancji obowiązkowa jest rękojmia, udzielana przez sprzedawcę, która rządzi się innymi prawami wynikającymi z przepisów kodeksu cywilnego.

Szerokie możliwości kształtowania warunków gwarancji

Dobrowolne udzielenie gwarancji wiąże się jednak ze spełnieniem pewnego minimalnego zakresu wymagań prawnych. Przykładowo, oświadczenie gwaranta winno określać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Uprawniony z gwarancji może żądać od gwaranta wydania oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku (dokument gwarancyjny).

Przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 577 – 581 kodeksu cywilnego producent może ukształtować gwarancję według własnego uznania. Uprawnienia gwarancyjne często bywają elementem marketingu bądź reklamy, a potencjalny klient może wybierać produkt kierując się również uzyskiwanymi z tytułu gwarancji korzyściami.


Koszty związane z realizacją gwarancji

Wśród warunków gwarancyjnych określonych w przepisach znajduje się zastrzeżenie, iż kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady (art. 580 § 1 k.c.). Oznacza to, że o ile koszt transportu powinien pokryć gwarant, to samo dostarczenie rzeczy do gwaranta jest obowiązkiem klienta. Inaczej mówiąc klient powinien zająć się kwestią odesłania rzeczy do producenta i w tym celu np. udać się na pocztę by nadać przesyłkę. Taka jest zasada odnosząca się ogólnie do gwarancji.

Modyfikacja obowiązku dostarczenia rzeczy

Istota gwarancji door-to-door polega na tym, że producent zdejmuje z klienta obowiązek zajęcia się dostarczeniem rzeczy i bierze tę odpowiedzialność na siebie. Jedyne, co musi zrobić klient, to zgłosić usterkę, przygotować odpowiednie formularze, zapakować rzecz i czekać na kuriera bez potrzeby wychodzenia z domu na pocztę. Wszystkie szczegóły procedury gwarancyjnej powinny być opisane w karcie gwarancyjnej dołączonej do towaru i zawartymi tam wskazówkami klient powinien się kierować.

Przykładowa procedura door-to-door

Najczęściej spotykana w praktyce procedura skorzystania z gwarancji door-to-door wygląda następująco:

  1. klient zgłasza usterkę w serwisie producenta – telefonicznie, mailowo lub za pomocą formularza internetowego znajdującego się na stronie producenta;
  2. serwis potwierdza prawidłowość zgłoszenia i przekazuje informacje o terminie odbioru przesyłki z domu klienta przez kuriera;
  3. klient przygotowuje przesyłkę, właściwie ją zabezpieczając; czasem wymagane jest także przygotowanie (wydruk) specjalnego formularza dla kuriera;
  4. kurier w umówionym terminie odbiera od klienta paczkę;
  5. serwis informuje klienta o aktualnym stanie procedury gwarancyjnej (towar przyjęto, w naprawie, wymiana itp.)
  6. serwis odsyła kurierem naprawioną/nową rzecz z powrotem do klienta.

Terminy

Gwarant określa w warunkach gwarancji termin wykonania naprawy bądź wymiany wadliwego towaru. Jeżeli tego uczynił zastosowanie ma termin ustawowy – niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od dnia dostarczenia mu rzeczy.


Odpowiedzialność klienta za zabezpieczenie przesyłki

Istotną kwestią jest odpowiedzialność, jaką klient ponosi za właściwe zapakowanie i zabezpieczenie odsyłanej producentowi rzeczy. W treści dokumentu gwarancyjnego często znaleźć można klauzule mówiące o tym, że producent nie uznaje gwarancji na usterki, które powstały w drodze od właściciela sprzętu do serwisu.

Wygoda w porównaniu do rękojmi

W przypadku wystąpienia wady produktu klient ma do wyboru skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi bądź gwarancji. Jeżeli producent udzielił gwarancji typu door-to-door to wydaje się, że jest ona dla klienta wygodniejszym sposobem załatwienia reklamacji, niż rękojmia. Właśnie z powodu tego, że dostarczeniem rzeczy do serwisu zajmuje się producent, a nie klient. Tym niemniej w konkretnych przypadkach zawsze warto porównać szczegółowe zasady dotyczące określonego typu gwarancji oraz ustawowej rękojmi – ta druga może być mniej wygodna, ale też dawać klientowi szersze uprawnienia (np. dodatkowy wybór obniżenia ceny czy nawet odstąpienia od umowy).

Komentarze

‹ Poprzedni artykułPolskie prawo nieprzygotowane na RODO! Następny artykuł ›Oszustwo na Mystery Box

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się