Kontrole wśród sprzedawców elektroniki! Faktura VAT-marża pod lupą Ministerstwa Finansów

27 lipca, 2017 · Gabriel Gatner · 2 min czytania

Ministerstwo Finansów ostrzega - nie można stosować procedury VAT-marży do sprzedaży nowych towarów. Tymczasem, jak wskazano w środowym komunikacie MF, ten sposób naliczania podatku jest powszechny w handlu internetowym.

Zalecamy ostrożność podczas zakupów w sklepie: homeekspert.net
Ministerstwo Finansów ostrzega – nie można stosować procedury VAT-marży do sprzedaży nowych towarów. Tymczasem, jak wskazano w środowym komunikacie MF, ten sposób naliczania podatku jest powszechny w handlu internetowym.

Ministerstwo przeprowadziło monitoring

informacji zawartych na popularnych portalach aukcyjnych. Z

uzyskanych informacji wynika, że powszechna jest praktyka stosowania

procedury VAT-marża (sprzedawca nalicza VAT od marży, którą

naliczył) przy obrocie nowymi towarami. Dotyczy to przede wszystkim

elektroniki, a zwłaszcza telefonów komórkowych oraz tabletów.

Procedura

VAT-marża może być więc stosowana tylko wówczas, gdy kupiono

towar używany i zakup nie był opodatkowany VAT przez dostawcę.

Zazwyczaj w procedurze VAT-marża sprzedawane są towary używane,

skupowane od osób fizycznych, które nie są podatnikami. Nie jest

zatem prawnie możliwe stosowanie procedury VAT-marża do dostaw

towarów nowych – podkreśla MF.

W związku z

tym MF ostrzega, że zastosowanie procedury VAT-marża do

dostaw towarów nowych jest niezgodne z przepisami ustawy o VAT i

może wskazywać na chęć zaniżenia podstawy opodatkowania VAT, co

skutkuje powstaniem zaległości podatkowej oraz sankcji VAT.

Ponadto

wskazano, że zastosowanie procedury VAT-marża, przy jednoczesnym

odliczeniu podatku naliczonego od zakupu towarów jest sprzeczne z

ustawą o VAT i może prowadzić do powstania zaległości podatkowej

oraz sankcji VAT.

Nie jest

również prawnie możliwe zakupienie telefonów komórkowych,

rozliczenie tego zakupu w schemacie odwróconego obciążenia i

następnie dokonanie sprzedaży w procedurze VAT-marża. –

dodano.

Ministerstwo

poinformowało, że w najbliższym czasie podatnicy, u których

stwierdzono obrót tego rodzaju asortymentem opodatkowany w

procedurze VAT-marża, otrzymają – w celu sprawdzenia poprawności

rozliczenia podatku z wykorzystaniem procedury VAT-marża –

powiadomienia na ten temat w postaci e-maila i SMS-a.

Komentarze obsługuje Disqus. Wczytanie spowoduje połączenie z zewnętrznym serwisem.