W związku z upływem roku, od wejścia w życie ustawy o prawach
konsumenta (ustawa weszła w życie 25 grudnia 2014 r.), UOKiK zapowiada
przeprowadzenie kompleksowych kontroli, które wykażą jak przedsiębiorcy
dostosowali się do nowych przepisów. Warto zaznaczyć, że dwie pierwsze decyzje
dotyczące naruszenia ustawy o prawach konsumenta zostały niedawno wydane. Dotyczą
one przedsiębiorców: xstritfashion.pl oraz Arkon-Trading sprzedającego pod
nazwą galeria-zakupow. Przedsiębiorcy naruszyli postanowienia ustawy poprzez
braki informacyjne oraz stosowanie tzw. klauzul niedozwolonych. Jak wskazują
urzędnicy, przedsiębiorcy nie informowali o procedurze reklamacji, czy wzorze
formularza odstąpienia od umowy.
Jeżeli chodzi o sklep internetowy xstritfashion.pl, sprzedawca nie
przyznawał konsumentom prawa do zwrotu towaru przecenionego, a na pozostałe
towary określał 10-dniowy, zamiast 14-dniowego terminu do odstąpienia od umowy.
Dodatkowo, sprzedawca zastrzegł w regulaminie, że koszt przesyłki, w przypadku
odstąpienia od umowy, nie podlegają zwrotowi.
Z kolei, Arkon-Trading w regulaminie sprzedaży zastrzegał, że konsument
odstępując od umowy wraz z towarem musi nadać oświadczenie o tym, że rezygnuje
z zakupów. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, nie jest
konieczne wysłanie oświadczenia wraz z produktem.
Jak się
uchronić przed karą?
Przede wszystkim, należy posiadać poprawnie napisany regulamin sklepu,
który jest pierwszym dokumentem kontrolowanym przez UOKiK, a także samych klientów. Poprawnie spełnione
obowiązki informacyjne oraz brak klauzul niedozwolonych w regulaminie,
gwarantuje legalność prowadzonego e-biznesu.