Jaki
jest typowy (przeciętny) klient sklepu internetowego?
Zgodnie z najnowszym orzecznictwem Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości (ETS) tzw. przeciętny konsument to konsument stanowczy i
krytyczny. Konsument ten posiada swobodny dostęp do informacji wobec czego może
z nich świadomie korzystać i działać na własną odpowiedzialność. Dodatkowo
oprócz większej świadomości, klienci, zwłaszcza klienci sklepów internetowych,
są otwarci na różnego rodzaju nowości technologiczne ułatwiające wybór oraz
zakup konkretnego produktu. Wobec powyższego, możemy zaryzykować stwierdzenie,
że aktualnie sklepy internetowe muszą się zmierzyć z nowym rodzajem klienta
tzw. klienta 2.0. Jest to klient wymagający, niecierpliwy i mało lojalny. Dla
tego rodzaju klientów mniejsze znaczenie ma cena, a liczy się przede wszystkim
komfort oraz jakość wykonywanych zakupów.
Kim
jest klient 2.0 i skąd ta nazwa?
Nazwa klient 2.0 wywodzi się od nazwy web 2.0 oznaczającej serwisy powstałe
po roku 2001 r. w których podstawową rolę odgrywa treść generowana przez samych
użytkowników. Klient 2.0 to osoba młoda, która często kupuje w sklepach
internetowych, a jej głównym celem jest szybki zakup bez zbędnych formalności. Niecierpliwość
klienta nie oznacza jednak, pochopnych decyzji. Klient 2.0 sprawdza opinie na
temat sklepu oraz bardzo często korzysta z porównywarek cenowych. Ponowne
zakupy w sklepie będą możliwe tylko pod warunkiem sprawnej i szybkiej obsługi w
trakcie pierwszych zakupów. Dodatkowo klienci 2.0 oczekują sprawnej komunikacji
ze sklepem internetowym, a co za tym idzie formularz kontaktowy czy adres
e-mail w zakładce „Kontakt”, już im nie wystarcza. Nowy rodzaj klientów
oczekuje możliwości kontaktu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem czatu lub
infolinii. Oczywiście klienci 2.0 należą
do klientów dobrze poinformowanych, którzy znają swoje prawa i posiadają wiedzę,
gdzie szukać informacji o reklamacji czy odstąpieniu od umowy, a także
informacji dotyczących przetwarzania ich danych osobowych.
Jak zadowolić
klienta 2.0?
W jaki sposób przygotować sklep na wizytę klienta 2.0? Jakie mechanizmy
wdrożyć, aby ułatwić pozyskanie takiego klienta? Poniżej przedstawiamy kilka
porad, których wdrożenie w sklepie z pewnością może pomóc w pozyskaniu klienta
i to nie tylko klienta 2.0
Sprzedaż wielokanałowa. Klienci zdecydowanie chętniej dokonają zakupu w
sklepie którego witryny internetowe są dostosowane do wielu rodzajów urządzeń,
w tym przede wszystkim przenośnych. Należy jednak pamiętać, aby wizerunek
sklepu, niezależnie od urządzenia, był spójny jeżeli chodzi o komunikację
wizualną, prezentację oferty oraz wygodę przeglądania strony.
Komunikacja. Przedsiębiorca, zwłaszcza e-przedsiębiorca musi być
otwarty na różnego rodzaju nowości ułatwiające kontakt z klientem. Klientowi
bardzo często zależy na dialogu w czasie rzeczywistym, dlatego na stronie warto
umieścić bramki czatowe czy narzędzia umożliwiające kontakt telefoniczny na
koszt sprzedawcy.
Bezpieczeństwo. Każdy z nas chce się czuć bezpiecznie w sieci,
zwłaszcza kiedy wydajemy pieniądze w sklepie internetowym. W związku z tym
warto zainstalować na stronie certyfikat SSL. „Kłódka” w adresie internetowym
sklepu zdecydowanie zwiększa wiarygodność sprzedawcy oraz gwarantuje bezpieczną
transmisję danych. Warto jednak podkreślić, że tani lub bezpłatny certyfikat
SSL może blokować witrynę sklepu np. na urządzeniach mobilnych lub w niektórych
przeglądarkach, w związku z tym decydując się zakup certyfikatu warto wybrać
zaufanego i pewnego dostawę oraz przeznaczać na ten cel większy budżet.
Dokumentacja prawna. Każdy sprzedawca musi spełnić obowiązki informacyjne
czyli posiadać regulamin. Należy jednak pamiętać, aby regulamin ten obejmował
aktualny stan prawny i nie zawierał tzw. klauzul niedozwolonych. Braki
informacyjne wynikające z ustawy o prawach konsumenta mogą być traktowane przez
klienta jako próba oszustwa co będzie skutkowało porzuceniem koszyka. Warto w
tym miejscu podkreślić, że regulamin jest sprawdzany przez klienta w
najbardziej kluczowym etapie całego procesu sprzedaży, a więc w chwili w której
wpisał swoje dane i zamierza kliknąć przycisk „Potwierdź Zakup”.
Dobre opinie. Przed zakupem towarów w sklepie, naturalnym odruchem
każdego klienta jest sprawdzenie opinii na temat sprzedawcy. Pozytywne lub
negatywne opinie z pewnością stanowią ważny czynnik, który może zadecydować o
wyborze tego lub innego sprzedawcy. Wobec powyższego, warto zdecydować się na
instalację narzędzia do badania opinii klientów na temat jakości zakupów w
sklepie, pod warunkiem jednak, że sprzedawca będzie w stanie sprostać warunkom,
które sam określa w regulaminie oraz na stronie.