Portal bezpiecznego e-biznesu

Karty płatnicze za 0 zł nie istnieją? UOKiK sprawdza!

 Karty płatnicze za 0 zł nie istnieją? UOKiK sprawdza!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się bliżej kartom bankowym za 0 zł. Urząd oceniał czy rzeczywiście karty są bezpłatne. Sprawdzono praktyki stosowane przez 18 banków obecnych na polskim rynku.
Karty płatnicze za 0 zł nie istnieją? UOKiK sprawdza!

Do UOKiK napływały liczne skargi od konsumentów w sprawie kart wydawanych przez banki. Głównym zarzutem było pobieranie opłat za kartę debetową mimo spełnienia warunków zwolnienia z opłat tj. wykonania odpowiedniej ilości transakcji kartą lub osiągnięcia minimalnej wartości transakcji. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał analizy praktyk stosowanych przez 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13.

Jak możemy się dowiedzieć z oficjalnego komunikatu UOKiK zakwestionowano:

  • reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości transakcji,

  • nieczytelne informacje na stronach internetowych,

  • model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

Marek Niechciał, prezes UOKiK wyjaśnił, że faktycznie brak opłat zależał od momentu zaksięgowania danej transakcji przez bank:

Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty.

W wyniku przeprowadzonych działań UOKiK:

Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.

Wydano sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki te zostały zobligowane do dokonania zwrotu konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji.

Jedno postępowanie jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.

Praktyki zaledwie pięciu banków nie wzbudziły wątpliwości UOKiK: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.


Źródło: UOKiK

Komentarze

‹ Poprzedni artykułRośnie liczba skarg na portale randkowe Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się