Jak wynika z przeprowadzanych badań aż
71 proc. europejskich konsumentów uważa rozstrzygnięcie sporu z zagranicznym sklepem
internetowym za trudniejsze niż z
rodzimym przedsiębiorcą. Natomiast perturbacje przy transakcjach
internetowych za granicą spotykają co piątego konsumenta w Unii Europejskiej. Te
oraz inne problemy związane ze sporami na tle e-handlu zrodziły potrzebę
ułatwienia rozstrzygania konfliktów, zwłaszcza dla konsumentów.
Odpowiedzią na powyższe potrzeby
okazało się być rozporządzenie UE nr 524/2013 w sprawie internetowego
systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, które dnia 9 stycznia 2016 r. weszło
w życie we wszystkich krajach UE . Internetowa platforma ODR
(Online Dispute Resolution), ma
utorować drogę do prostszego rozstrzygania sporów w tzw.
handlu transgranicznym. Platforma rozpocznie przyjmowanie zgłoszeń dopiero z
dniem 15 lutego 2016 roku. Przyczyny
wprowadzenia nowego obowiązku ustawodawca
uzasadnia w następujący sposób: „ODR daje możliwość prostego, skutecznego,
szybkiego i taniego pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z transakcji
internetowych. Brakuje jednak obecnie mechanizmów, które pozwalałyby
konsumentom i przedsiębiorcom rozstrzygać takie spory przy pomocy środków
elektronicznych; działa to na niekorzyść konsumentów, stanowi przeszkodę w
szczególności dla internetowych transakcji transgranicznych oraz stwarza
nierówne szanse dla przedsiębiorców i w konsekwencji utrudnia ogólny rozwój
handlu internetowego.”
Co to jest ODR i kto
może jej używać?
ODR to internetowa platforma umożliwiająca
rozstrzyganie sporów powstałych w wyniku niewykonania lub nienależytego
wykonania umów sprzedaży lub umów o świadczenie usług, zawieranych przez
Internet, których stronami są konsumenci mieszkający w krajach UE oraz
sprzedawcy (przedsiębiorcy) mającymi siedzibę w Unii Europejskiej. Zadaniem ODR
będzie udostępnianie konsumentom i e-przedsiębiorcom możliwości zgłaszania
sporów podmiotom świadczącym usługi ADR (alternatywne rozstrzyganie sporów) w
sieci. Platforma będzie skupiała podmioty ADR w jednym miejscu. Co ważne, ODR
ma być dostępna bezpłatnie we wszystkich językach urzędowych UE, co ma zachęcić
do korzystania z tej formy rozstrzygania sporów.
W
jaki sposób zgłaszać spór?
Zgłoszenie skargi na platformie następuje
poprzez uzupełnienie elektronicznego formularza przez stronę skarżąca, tj. albo
przez konsumenta albo przez przedsiębiorcę. Następnie po otrzymaniu kompletnego
formularza skargi, platforma ODR niezwłocznie przekazuje stronie przeciwnej
informacje o wniesieniu przeciwko niej skargi. Podmiot ADR, która będzie
pomagał rozwiązać spór jest wybierany zgodnie przez obie strony. Jest to
warunek konieczny, do tego, aby skarga mogła zostać przekazana. Jeżeli strony
nie dojdą do porozumienia między sobą albo nie wskażą podmiotu ADR, skarga nie
będzie dalej rozpatrywana.
W przypadku zgodnego wyboru podmiotu ADR platforma ODR niezwłocznie i automatycznie przekazuje skargę temu
podmiotowi. Podmiot ADR, który wyraził zgodę na udział w rozstrzygnięciu sporu,
również poinformuje strony o swoich przepisach proceduralnych oraz o ewentualnych
kosztach danego postępowania. Skarga podlega rozpatrzeniu przez ADR bez
konieczności fizycznej obecności stron lub ich przedstawicieli, o ile przepisy
proceduralne przewidują taką możliwość i strony wyrażą na to zgodę. ADR
niezwłoczne przekaże platformie ODR informacje dotyczące wyników postępowania
ADR.
Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy względem konsumenta
Nowe rozporządzenie UE zobowiązało
e-przedsiębiorców do udzielania konsumentom informacji o platformie ODR na
swoich stronach internetowych, również poprzez udostępnienie linku do
platformy. Przedsiębiorca powinien także poinformować o podmiocie lub
podmiotach ADR, które są właściwe dla niego np. poprzez wskazanie adresu internetowego
strony podmiotu. Umieszczenie odpowiedniego postanowienia w regulaminie
sklepu internetowego wystarcza, aby spełnić wymóg wynikający z rozporządzenia.
W przypadku, gdy przedsiębiorca składa ofertę z użyciem poczty elektronicznej, to
zobowiązany jest on do przekazywania linku do platformy ODR
//ec.europa.eu/consumers/odr/ w wysyłanej do konsumenta wiadomości
elektronicznej.
Przykładowe postanowienie w regulaminie: „Klient będący konsumentem ma prawo do
skorzystania z pozasądowych sposobów rozstrzygania sporów. Konsument w celu
polubownego rozwiązania sporu może np. złożyć skargę za pośrednictwem platformy
internetowej ODR (Online Dispute Resolution), dostępnej pod adresem: //ec.europa.eu/consumers/odr/"
Platforma ODR ma na celu umożliwienie rozstrzyganie sporów między konsumentami,
a przedsiębiorcami zarówno na terenie jednego państwa, jak i w skali całego unijnego
rynku. Dzięki pośrednictwu podmiotów zajmujących się pozasądowym rozstrzyganiem
sporów cały spór ma szansę zostać rozwiązany w sposób prosty, szybki i tani, bez
konieczności uruchamiania skomplikowanej i obciążanej ogromem spraw machiny
sądowej.