Portal bezpiecznego e-biznesu

E-sklepy nie przestrzegają praw konsumentów

 E-sklepy nie przestrzegają praw konsumentów

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Komisja Europejska przygotowała raport na temat przestrzegania praw konsumentów przez sklepy internetowe. Badaniem było objętych 500 sklepów z 27 krajów, sprzedających odzież i obuwie, meble i artykuły gospodarstwa domowego oraz urządzenia elektryczne. Z raportu wynika, że dwie trzecie sklepów internetowych nie jest zgodnych z podstawowymi prawami konsumentów w UE.
E-sklepy nie przestrzegają praw konsumentów

Dyrektywa UE w sprawie praw konsumentów gwarantuje, że przy zakupie online każdy konsument ma prawo do otrzymania jasnych, poprawnych i zrozumiałych informacji o warunkach dostawy, odstąpienia od umowy i gwarancji prawnej w przypadku wadliwego produktu.

Nie do przyjęcia jest to, że konsumenci europejscy nie są odpowiednio informowani o swoich prawach związanych z dostawami online w 2 z 3 sklepów internetowych. Prawa UE, takie jak prawo do zwrotu towarów w ciągu 14 dni, zwiększają zaufanie klientów w internecie. Nie należy ich chować na stronach czy pisać drobnym drukiem. - powiedział Didier Reynders.

Poniżej głównej wnioski wynikające z raportu:

  1. Ponad jedna czwarta monitorowanych stron internetowych nie informowała konsumentów o tym, jak odstąpić od umowy. Warto pamiętać, że sklep musi przedstawić w jasny i zrozumiały sposób, określając prawo do odstąpienia w ciągu 14 dni od otrzymania towaru bez konieczności uzasadnienia.
  2. Prawie połowa e-sklepów nie podawała jasnych informacji o możliwości zwrotu towaru w ciągu 14 dni od momentu powiadomienia sklepu o zamiarze odstąpienia od umowy.
  3. Na ponad jednej piątej stron cena początkowo pokazana była niepełna, ponieważ nie zawierała kosztów dostawy, przesyłki ani innych możliwych dodatkowych opłat oraz informacji o możliwości naliczenia takich opłat.
  4. Ponad jedna trzecia sklepów internetowych nie informowała konsumentów o minimalnej 2-letniej gwarancji prawnej na naprawę, wymianę lub zwrot towaru w przypadku, gdy był on wadliwy w momencie dostawy lub później.
  5. Mimo że prawo UE nakazuje sprzedawcom zamieścić na swojej stronie internetowej łatwo dostępny link do platformy internetowego rozstrzygania sporów, informując konsumentów o ich możliwościach w przypadku sporu, prawie 45 proc. wszystkich kontrolowanych sklepów nie podało takiego linku.
  6. Jedna piąta oznaczonych stron internetowych nie przestrzegała rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułUwaga na fałszywe SMS-y wzywające do zapłaty zaległego PIT-u! Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się