Portal bezpiecznego e-biznesu

Czym jest chargeback? Dlaczego warto o nim pamiętać

 Czym jest chargeback? Dlaczego warto o nim pamiętać

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Obecnie trwa dynamiczny rozwój e-commerce. Każdego dnia kupujemy w sieci produkty, za które płacimy za pomocą szybkich przelewów lub w chwili odbioru towaru za tzw. pobraniem. Sprzedawcy udostępniają nam kilka sposobów płatności dla naszej wygody, a także w celu wzbogacenia swojej oferty. Warto jednak pamiętać, że wśród wszystkich dostępnych opcji zapłaty za towar najbezpieczniejszą formą płatność jest płatność kartą płatniczą. Dlaczego? Ponieważ posiada chargeback!

Czym jest chargeback? Dlaczego warto o nim pamiętać

Sprzedawcy rzadko udostępniają taką opcję

Możliwość zapłaty za towar, za pośrednictwem karty płatniczej, to wciąż rzadka metoda płatności w sklepach internetowych. Głównymi opcjami zapłaty jest wpłata na konto bankowe, płatność przy odbiorze za tzw. pobraniem oraz zapłata za pośrednictwem elektronicznych serwisów płatności. Dlaczego jednak, płatność za towar kartą płatniczą jest najbezpieczniejszą metodą? Ponieważ posiada usługę zabezpieczającą zwrot wpłaconych pieniędzy tzw. chargeback.

Chargeback to rozwiązanie na nieuczciwych sprzedawców!

Chargeback (inaczej obciążenie zwrotne) to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty w imieniu klienta. To posiadacz karty uruchamia całą procedurę poprzez kontakt ze swoim bankiem – w wielu przypadkach za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Celem chargebacku jest przede wszystkim ochrona konsumenta. Jeśli tylko klient uważa, że zakupione towary lub usługi były niezgodne z umową lub zauważy na wyciągu z karty transakcje, których nie rozpoznaje – może zażądać zwrotu środków w postaci chargebacku.

Dzięki chargeback przerzucamy na bank konieczność dochodzenia, czy transakcja sprzedaży w ogóle doszła do skutku!

Uruchamiając procedurę chargeback, bank musi ocenić, czy zwrot powinien nastąpić. W tym celu, bank sprawdza, czy w ogóle doszło do zawarcia transakcji. Tym samym, w przypadku fałszywych sklepów internetowych klient ma gwarancję, że otrzyma zwrot wpłaconych środków! W innych przypadkach, sprzedawca może udowodnić, że umowa została zrealizowana, a roszczenie klienta o zwrot pieniędzy jest bezpodstawne. Tym samym, bezpodstawne uruchamiania usługi charageback, z pewnością nie jest dobrym pomysłem.

Powody reklamacji chargeback?

Powody reklamacji chargeback mogą być różne. Organizacje płatnicze dla każdego typu zgłoszenia przypisują inny kod chargeback. Do najpopularniejszych powodów złożenia reklamacji typu chargeback należą:

  • brak dostarczenia do klienta zamawianego towaru,
  • brak wykonania opłaconej przez klienta usługi,
  • zwrócenie przez klienta towaru,
  • otrzymanie wadliwego produktu,
  • obciążanie karty klienta podwójnie,
  • obciążenie karty klienta nieprawidłową kwotą,
  • właściciel karty dostrzega transakcje, które nie zostały przez niego zautoryzowane.

Jak wygląda proces reklamacji chargeback?

  1. Klient kontaktuje się ze swoim bankiem (wystawcą karty) i zgłasza żądanie chargebacku.
  2. Wystawca karty inicjuje procedurę chargebacku i kontaktuje się z agentem rozliczeniowym.
  3. Agent rozliczeniowy informuje sprzedawcę o zgłoszonym chargebacku i prosi go o zajęcie stanowiska w określonym terminie (np. 7 dni).
  4. Sprzedawca albo akceptuje reklamację chargeback, albo odrzuca ją i dostarcza dokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia. Jeśli sprzedawca akceptuje chargeback, nie odpowiada w wyznaczonym terminie lub odrzuca chargeback, ale nie jest w stanie dostarczyć dokumentacji – musi zwrócić środki i uiścić stosowną opłatę.
  5. Agent rozliczeniowy informuje wystawcę karty o stanowisku sprzedawcy i przekazuje ewentualną dokumentację (jeśli sprzedawca dowodzi swoich racji).
  6. Wystawca karty informuje konsumenta o wyniku postępowania. Jeśli racja była po stronie sprzedawcy, środki nie są zwracane.

Jaki jest termin na złożenie chargeback?

Czas na złożenie chargeback przez posiadaczy karty zależny jest od powodu reklamacji i rodzaju transakcji. W większości przypadków jednak wynosi on maksymalnie 120 dni kalendarzowych. Liczy się je od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów, czy usług przez posiadacza karty. W przypadku płatności zagranicznych czas ten może wydłużyć się do 180 dni.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułZalecamy ostrożność podczas zakupów w sklepie: electronicbox.pl Następny artykuł ›Krajowy System e-Faktur (KSeF) w Polsce – rewolucja w fakturowaniu

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się