Czy garnitur, koszulę, krawat można wliczyć w koszty firmowe?
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą niejednokrotnie znajdzie się w okolicznościach, w których powinien prezentować się elegancko. Czy w związku z tym zakup odpowiedniego garnituru, koszuli czy krawata może zostać uznany za koszt prowadzenia działalności gospodarczej?

Każdy
przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą niejednokrotnie znajdzie się
w okolicznościach, w których powinien prezentować się elegancko. Czy w związku
z tym zakup odpowiedniego garnituru, koszuli czy krawata może zostać uznany za
koszt prowadzenia działalności gospodarczej?
Wizerunek
przedsiębiorcy
Przedsiębiorcy
powinno zależeć na tym, by spotykając się np. z potencjalnym partnerem biznesowym,
kontrahentem czy klientem odpowiednio dobrze się prezentować. Można nawet
powiedzieć, że ubiór w postaci garnituru, koszuli i krawata stanowi pewne
minimum obowiązujące w relacjach biznesowych. Odpowiedni ubiór służy stworzeniu
korzystnego wizerunku przedsiębiorcy, chodzi o stworzenie dobrego obrazu jego firmy,
działalności, wykreowanie pozytywnych relacji.
Koszty
reprezentacji
Niestety,
organy podatkowe od lat stoją na stanowisku, że koszty ponoszone przez
podatnika w celach reprezentacyjnych, a więc służące wykreowaniu określonego
wizerunku jego i jego firmy, nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych.
Akty
prawne, w tym Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawierają
definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podjął Naczelny
Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. W
wyroku tym czytamy, że celem kosztów reprezentacyjnych jest:
- stworzenie
pewnego wizerunku podatnika,
- stworzenie
dobrego obrazu firmy/działalności,
- wykreowanie
pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).
Oceniając,
czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat
ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest
wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter
reprezentacyjny. Garnitur, koszula, krawat nie mogą być więc zaliczane do
kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Organy podatkowe i sądy
administracyjne argumentują także, iż pomiędzy poniesionym wydatkiem a
uzyskanym przychodem musi istnieć obiektywny związek przyczynowo-skutkowy,
który nie zachodzi w przypadku nabycia rzeczy ściśle osobistych, jakimi są
elementy garderoby – nawet noszone podczas wykonywania czynności służbowych.
Reklama
Pomiędzy
pojęciami reprezentacji i reklamy istnieją zasadnicze różnice. Reprezentacja
dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku przedsiębiorcy
jako podmiotu gospodarczego. Reklama natomiast dotyczy działań zmierzających do
kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego przedsiębiorcy, lecz jego
produktów (towarów i usług). Z tego punktu widzenia reklama oznacza takie
działania podmiotu gospodarczego, które mają na celu kształtowanie popytu na
dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby
potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług z oferty przedsiębiorcy.
Wydatek
na reklamę może być zaliczony przez przedsiębiorcę jako koszt podatkowy, o ile
reklama jest związana z prowadzoną przez niego działalnością, służy uzyskaniu
przychodów, a wydatek jest racjonalny i udokumentowany.
Garderoba
z oznaczeniem firmy
Szczególną
sytuacją jest, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na zakup eleganckiego garnituru
czy też koszuli, a następnie zleci oznaczenie tej odzieży emblematami swojej
firmy. Przykładowo, koszula może zostać oznaczona w widocznym miejscu
monogramem, a marynarka garnituru odpowiednim herbem.
W
tego typu sprawie orzekał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w dniu
18 września 2017 r. wydał interpretację indywidualną
0114-KDIP3-1.4011.235.2017.2.IF. Organ odniósł się do tematu rozliczenia
wydatku na zakup garnituru w kosztach firmy w następujący sposób:
„(…)wydatek
na zakup stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy Wnioskodawcy, spełnia
funkcję reklamową, gdyż zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku,
co w efekcie może wpływać na zwiększenie przychodów, a tym samym pozostaje w
związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służy zachowaniu
albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Reasumując,
należy stwierdzić, że wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze
stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością
gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto,
wydatki związane z zakupem koszul i garniturów oraz z wykonaniem monogramu lub herbu
jako znaków identyfikujących Wnioskodawcę oraz firmę Wnioskodawcy, również będą
mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez
Wnioskodawcę działalności na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.”
Podsumowanie
Zakup
przez przedsiębiorcę eleganckiego garnituru i pozostałych „zwykłych” części
garderoby nie może być rozliczony w kosztach prowadzenia działalności gospodarczej,
gdyż służy jedynie reprezentacji. Dopiero trwałe oznaczenie elementów odzieży w
charakterystyczny sposób, np. logo firmy, może uzasadniać, iż wydatek został
poniesiony w celach reklamowych. Przy tym to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek
wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki
prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.
Komentarze obsługuje Disqus. Wczytanie spowoduje połączenie z zewnętrznym serwisem.