Portal bezpiecznego e-biznesu

Co zrobić, gdy nie mamy na stanie towaru, który już sprzedaliśmy?

 Co zrobić, gdy nie mamy na stanie towaru, który już sprzedaliśmy?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Mimo coraz większego poziomu zaawansowania sklepów internetowych nadal zdarzają się w ich działaniu dość prozaiczne błędy. Czasem oprogramowanie sklepu bądź błąd ludzki mogą doprowadzić do sytuacji, w której zawrzemy umowę sprzedaży towaru fizycznie przez nas nieposiadanego. Jak poradzić sobie w takim przypadku i uniknąć związanych z tym kosztów?
Co zrobić, gdy nie mamy na stanie towaru, który już sprzedaliśmy?

Co do zasady, przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi towar w terminie 30 dni, jeżeli umowa nie stanowi inaczej. Częstą praktyką pozostaje jednak oferowanie klientom korzystniejszych terminów dostawy produktów. W takiej sytuacji „zdobycie” towaru, który w ciągu kilku dni ma trafić do klienta, a którego my nie mamy, może być wyzwaniem karkołomnym.

W większości sklepów internetowych regulaminy stanowią, że to klient jest oferentem. W takiej sytuacji dopiero potwierdzenie wysłane przez przedsiębiorcę będzie momentem związania umową. Do tego etapu wycofanie się z zamówienia, którego nie jesteśmy w stanie zrealizować, będzie stosunkowo proste. Jeżeli natomiast nasz system automatycznie wysłał potwierdzenie, bądź o brakach w zaopatrzeniu dowiedzieliśmy się po jego wysłaniu, to sprawa nieco się komplikuje.

Zobacz również: Chwila zawarcia umowy w sklepie internetowym

Wtedy najbardziej optymalnym wyjściem będzie polubowne załatwienie sprawy. Większość klientów najprawdopodobniej będzie gotowa skorzystać ze swojego prawa do odstąpienia od umowy, gdy poinformujemy ich, że zrealizowanie zamówienia nie będzie możliwe. W takiej sytuacji wystarczy zwrócić konsumentowi poniesione przez niego koszty. Innym rozwiązaniem może być zaoferowanie w zamian podobnego, nieco lepszego towaru, który dla klienta może być „okazją”, a dla nas – rozwiązaniem problemu niemożności zrealizowania zamówienia.

Istotnym „pozakodeksowym” elementem, który należy mieć na uwadze, jest niewątpliwie wykazanie się empatią i zrozumieniem w stosunku do drugiej strony. Jeżeli uda nam się rozwiązać spór we właściwy sposób, to być może konsument będzie nawet uważał się za wygranego całej sytuacji. Z tego też powodu warto zaproponować nieco lepszy produkt, niż ten który został zamówiony, czy nawet w zamian za odstąpienie od umowy zaoferować kod zniżkowy na kolejne zamówienia. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko uniknąć utraty klienta, ale także uniknąć negatywnych opinii i komentarzy, które mogą wpłynąć na odbiór naszego sklepu przez przyszłych kontrahentów.

Źródło zdjęcia: Image by senivpetro on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułPłatności odroczone - nowy hit w branży e-commerce Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się