Portal bezpiecznego e-biznesu

Aplikacje do zdalnej kontroli opłat ratalnych na telefonach abonentów

 Aplikacje do zdalnej kontroli opłat ratalnych na telefonach abonentów

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Czy operatorzy telefonii komórkowej mają prawo do preinstalowania na telefonach swoich klientów aplikacji do zdalnej kontroli realizacji umowy ratalnej?
Aplikacje do zdalnej kontroli opłat ratalnych na telefonach abonentów

Po nagłośnieniu sprawy problemem zajęły się UOKiK, UKE oraz GIODO. Urzędy badają, czy takie praktyki operatorów są w świetle prawa dopuszczalne. Po zakupie telefonu w systemie ratalnym klient może się zorientować, że na jego urządzeniu jest zainstalowane nieusuwalne oprogramowanie do zdalnej kontroli, zainstalowane przez operatora. W przypadku Plusa i telefonów Samsunga może to być pakiet „Knox Customization Agent”.

Rzecznik prasowy Samsunga wyjaśnia:

Zadaniem aplikacji „Info” jest odbieranie wysłanych od operatora przypomnień o zaległych płatnościach w przypadku urządzeń zakupionych w programie ratalnym. Operator oraz firma Samsung Electronics Polska nie mają dostępu do danych użytkownika. Operator natomiast może wysłać zdalne polecenie zablokowania dostępu do urządzenia, jeżeli klient przestanie spłacać raty (zachowana zostaje możliwość wykonywania połączeń alarmowych i do BOK operatora). Klient również ma możliwość odinstalowania aplikacji w momencie pełnej spłaty kwoty urządzenia. Jeżeli chodzi o samą aplikację, to nie ma ona wpływu na wydajność telefonu. Raz zainstalowana przechodzi w tryb uśpienia i jest aktywna w momencie odbierania informacji od operatora.

Z kolei przedstawiciel sieci Plus twierdzi:

Funkcjonalność aplikacji to tylko i wyłącznie wyświetlanie komunikatów dotyczących rat i ewentualne zablokowanie urządzenia w przypadku braku spłaty, przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości dzwonienia na numery alarmowe oraz do działu windykacji naszej sieci w celu wyjaśnienia sytuacji. Po spłaceniu całości wartości zakupionego urządzenia klientowi nadawane jest uprawnienie do odinstalowania aplikacji. Użytkownik może wówczas ją usunąć lub przywrócić ustawienia fabryczne sprzętu, a aplikacja więcej nie zostanie pobrana.

Przedstawiciel UKE podał, że działania operatora zostaną przeanalizowane pod kątem ewentualnych naruszeń prawa telekomunikacyjnego. Zbadana zostanie prawidłowość zapisów w regulaminie promocji, pod lupę trafi też samo oprogramowanie. UOKiK z kolei poinformował:

Nie wiedzieliśmy o takiej praktyce, nie mamy też sygnałów od konsumentów. Nie możemy ocenić tak ad hoc jakiejkolwiek praktyki.

Sprawę przekazano do departamentu konsumenckiego.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułCiti Handlowy rozsyła linki do systemu transakcyjnego – uważajcie! Następny artykuł ›Kiedy warto zainwestować w Google Ads?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się