Portal bezpiecznego e-biznesu

1 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o usługach turystycznych

 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o usługach turystycznych

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Nowa ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. nosi nazwę: o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. poz. 2361). Została opublikowana 18 grudnia 2017 r. w Dzienniku Ustaw. Wdraża ona do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG. Z datą 1 lipca 2018 r. dojdzie do uchylenia przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, dotyczących organizatorów turystyki, pośredników turystycznych oraz agentów turystycznych.

1 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o usługach turystycznych

Akt prawny poprawia funkcjonujące już rozwiązania prawne, w szczególności w zakresie zabezpieczeń podróżnych przed skutkami niewypłacalności organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie usług turystycznych.

Zakres obowiązywania

Najważniejsza zmiana, jaką wprowadza nowa ustawa to objęcie regulacją podmiotów, których dotąd nie obowiązywała ustawa o usługach turystycznych. Od 1 lipca 2018 r. przepisami objęci będą wszyscy, którzy organizują imprezy turystyczne lub ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych, w tym także na zasadach niekomercyjnych. Wyjątek będą stanowiły tylko imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne, które będą oferowane:

  1. jednocześnie na zasadach niekomercyjnych, okazjonalnie i wyłącznie ograniczonej grupie podróżnych lub
  2. na podstawie umowy generalnej (tj. przewidującej długotrwałe zlecenie na realizację wielu podróży służbowych w określonym czasie).

Trzyletni termin przedawnienia roszczeń

Nowa ustawa wydłuży także okres, w którym klient będzie miał prawo zareklamować usługę lub imprezę turystyczną. Obecnie przysługuje mu na to 30 dni (organizator ma tyle samo czasu na ustosunkowanie się do reklamacji). Pod rządami nowego aktu prawnego ten termin nie jest sprecyzowany, wprowadzony jest za to trzyletni termin przedawnienia wszelkich roszczeń, w którym klientowi przysługuje prawo do reklamowania usługi.

Nowe podmioty, nowe definicje

Zmiany obejmują wprowadzenie nowej grupy podmiotów – przedsiębiorców ułatwiających nabywanie usług turystycznych. Wprowadzone zostaną także nowe pojęcia (przedsiębiorca turystyczny, powiązane usługi turystyczne, podróżny, punkt sprzedaży, niezgodność) i nowe definicje pojęć już istniejących w poprzedniej ustawie (organizator turystyki, usługa turystyczna, impreza turystyczna). Przepisy zakładają też poprawę zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności, wprowadzają bardziej szczegółowe zasady funkcjonowania turystycznego rachunku powierniczego oraz uregulowanie zasad zwrotu środków wpłaconych do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Obowiązki informacyjne

Ustawa nakłada na przedsiębiorcę turystycznego (organizatora czy sprzedawcę) szereg obowiązków informacyjnych, które muszą zostać spełnione przed zawarciem umowy. Gwarantuje to klientom szeroki wachlarz informacji o szczegółach wyjazdu wakacyjnego. Ustawodawca wprowadził w tym względzie uniwersalny formularz, by zakres informacji udzielanych przez sprzedawcę imprezy turystycznej był jednolity.

Informacja powinna dotyczyć m.in. tego, jaki podmiot jest odpowiedzialny za należyte wykonanie usługi, jaki jest awaryjny numer telefonu kontaktowego lub dane punktu kontaktowego oraz pełne pouczenie o kosztach i terminach rezygnacji z wyjazdu, warunkach przeniesienia wyjazdu na inna osobę oraz procedurę postępowania w wyjątkowych okolicznościach. Do tego dochodzą informacje o zabezpieczeniu imprezy na wypadek niewypłacalności organizatora wyjazdu.

Rezygnacja z imprezy

Przed rozpoczęciem wyjazdu klient będzie mógł zrezygnować z usługi. O kosztach, które poniesie z powodu rezygnacji, decydować będzie umowa – kwota musi być jednak uzasadniona. Organizator powinien na wykazać zasadność tej kwoty.

W każdym natomiast przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym wyjazdu lub najbliższym sąsiedztwie można będzie odstąpić od umowy bez ponoszenia opłat za odstąpienie, z zachowaniem prawa do zwrotu już wpłaconych kwot. Niezależnie od tego konsumenci zawierający umowę o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. przez internet, nadal mogą w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia, przemyśleć sprawę oraz odstąpić od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia kosztów.


Odsprzedaż

Zgoda organizatora nie będzie potrzebna, by odsprzedać wycieczkę. Nowe przepisy zezwalają odsprzedać czy przekazać wycieczkę innej osobie, jeśli tylko spełnia wymagania dla danej imprezy turystycznej i przejmie wynikające z tej umowy obowiązki, szczególnie w zakresie zapłaty ceny. Ta nowość w ustawie daje możliwość swobodnej odsprzedaży wakacji w razie takiej konieczności bez dodatkowych opłat czy zgody organizatora. Jedyny warunek to zawiadomienie o przeniesieniu praw z tej imprezy w terminie do 7 dni przed rozpoczęciem imprezy.

Organizator może zażądać dodatkowej opłaty, jeśli faktycznie sam taką opłatę w związku ze zmianą osób w imprezie poniesie. Nie naliczy jednak żadnej dotkliwej opłaty „manipulacyjnej” czy też „administracyjnej”. Jest w tym zakresie jedno zastrzeżenie, za zapłatę ceny za imprezę turystyczną pierwotny podróżny i osoba przejmująca odpowiadają solidarnie, czyli razem.

Wysokie kary za działanie poza prawem

Dla tych, którzy działają poza prawem, nie posiadają wpisów do rejestru, zabezpieczeń finansowych, bądź zaniżają składki do funduszu przewidziano wysokie kary pieniężne (sięgające 50 tys. zł), a nawet – po raz pierwszy w usługach turystycznych – wprowadzono karę ograniczenia wolności lub pozbawienia jej do lat trzech.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułPróba sprzedaży danych klientów mBanku? Następny artykuł ›Kiedy warto zainwestować w Google Ads?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się