Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nakazał firmie Invest-Net
Braniewski Tomasz, właścicielowi serwisów internetowych ale-gratka.pl,
bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu,
top-gratka.com - zwrócenie klientom nienależnych opłat za publikację ogłoszeń
dotyczących nieruchomości.
O co
chodzi?
Na wyżej wspominanych serwisach można było zlecać publikację ogłoszeń
sprzedaży i najmu nieruchomości. Jednakże, po okresie próbnym, który trwał 3
miesiące, koszt usługi wynosił już 500 zł za każdy miesiąc o czym użytkownicy
serwisu nie byli właściwie informowani. Zamówienie ogłoszenia odbywało się w 3
etapach. Pierwszy polegał na wypełnieniu formularza zgłoszeniowego. Drugi etap,
polegał na akceptacji regulaminu, natomiast ostatnim etapem zamówienia, było
kliknięcie w przycisk „Zgłoś ofertę”. Należy jednak zaznaczyć, że klienci nie
byli w żaden sposób informowani, że dodanie ogłoszenia wiąże się z jakąkolwiek
opłatą, a tego rodzaju informacja powinna się pojawić w pierwszej kolejności w
regulaminie, a dodatkowo musi ona wynikać z przycisku finalizującego
zamówienie. Tym samym klienci, nie byli w żaden sposób informowani o fakcie, że
po okresie próbnym usługa zmienia się w płatną usługę. Wiedza użytkowników o
obowiązku zapłaty za usługę wynikała wyłącznie z późniejszego wezwania do
zapłaty. Dodatkowo użytkownicy serwisów zostali pozbawieni prawa do natychmiastowego
rozwiązania umowy o świadczenie usług, a termin wypowiedzenia umowy wynosił 3
miesiące, co oznacza że maksymalny koszt usługi mógł wynieść nawet 1.500 zł
Postępowanie
i decyzja UOKiK
Zgodnie z postanowieniami ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja
2014 r. z przycisku finalizującego zamówienie musi wynikać obowiązek zapłaty np.
„Potwierdzam zakup” , „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”. Oznaczenie przycisku w
sposób z którego nie wynika obowiązek zapłaty, skutkuje nie zawarciem umowy z
mocy prawa. Z przycisku „Zgłoś ofertę” nie wynika jakikolwiek obowiązek
zapłaty, w związku z tym umowa o świadczenie usługi nigdy nie została zawarta.
Ponadto przedsiębiorca nie wypełnił obowiązków informacyjnych wynikających z
w/w ustawy m.in. w zakresie informowania o nazwie swojej firmy, cenie usług i
czasie trwania umowy, co utrudniało konsumentom dochodzenie swoich praw.
W trakcie postępowania podjętego przez UOKiK firma Invest-Net
Braniewski Tomasz zamknęła wszystkie kwestionowane serwisy. Zobowiązała się też
do zwrotu konsumentom pieniędzy za opłacone usługi w ciągu 14 dni od dnia
złożenia wniosku o zwrot. Ponadto poinformuje mailowo swoich klientów, że umów
w tych serwisach nie zawarto skutecznie, więc nie mają oni z tego tytułu
żadnych zobowiązań finansowych i mogą złożyć wniosek o zwrot nienależnie
pobranych opłat. UOKiK zapowiada, że będzie monitorował, jak firma wywiązuje
się ze zobowiązania do zwrotu tych opłat.