Portal bezpiecznego e-biznesu

UOKiK nakazał właścicielowi serwisu zwrócenie nienależnych opłat!

 UOKiK nakazał właścicielowi serwisu zwrócenie nienależnych opłat!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nakazał firmie Invest-Net Braniewski Tomasz, właścicielowi serwisów internetowych ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.com - zwrócenie klientom nienależnych opłat za publikację ogłoszeń dotyczących nieruchomości.

UOKiK nakazał właścicielowi serwisu zwrócenie nienależnych opłat!

O co chodzi?

Na wyżej wspominanych serwisach można było zlecać publikację ogłoszeń sprzedaży i najmu nieruchomości. Jednakże, po okresie próbnym, który trwał 3 miesiące, koszt usługi wynosił już 500 zł za każdy miesiąc o czym użytkownicy serwisu nie byli właściwie informowani. Zamówienie ogłoszenia odbywało się w 3 etapach. Pierwszy polegał na wypełnieniu formularza zgłoszeniowego. Drugi etap, polegał na akceptacji regulaminu, natomiast ostatnim etapem zamówienia, było kliknięcie w przycisk „Zgłoś ofertę”. Należy jednak zaznaczyć, że klienci nie byli w żaden sposób informowani, że dodanie ogłoszenia wiąże się z jakąkolwiek opłatą, a tego rodzaju informacja powinna się pojawić w pierwszej kolejności w regulaminie, a dodatkowo musi ona wynikać z przycisku finalizującego zamówienie. Tym samym klienci, nie byli w żaden sposób informowani o fakcie, że po okresie próbnym usługa zmienia się w płatną usługę. Wiedza użytkowników o obowiązku zapłaty za usługę wynikała wyłącznie z późniejszego wezwania do zapłaty. Dodatkowo użytkownicy serwisów zostali pozbawieni prawa do natychmiastowego rozwiązania umowy o świadczenie usług, a termin wypowiedzenia umowy wynosił 3 miesiące, co oznacza że maksymalny koszt usługi mógł wynieść nawet 1.500 zł

Postępowanie i decyzja UOKiK

Zgodnie z postanowieniami ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. z przycisku finalizującego zamówienie musi wynikać obowiązek zapłaty np. „Potwierdzam zakup” , „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”. Oznaczenie przycisku w sposób z którego nie wynika obowiązek zapłaty, skutkuje nie zawarciem umowy z mocy prawa. Z przycisku „Zgłoś ofertę” nie wynika jakikolwiek obowiązek zapłaty, w związku z tym umowa o świadczenie usługi nigdy nie została zawarta. Ponadto przedsiębiorca nie wypełnił obowiązków informacyjnych wynikających z w/w ustawy m.in. w zakresie informowania o nazwie swojej firmy, cenie usług i czasie trwania umowy, co utrudniało konsumentom dochodzenie swoich praw.

W trakcie postępowania podjętego przez UOKiK firma Invest-Net Braniewski Tomasz zamknęła wszystkie kwestionowane serwisy. Zobowiązała się też do zwrotu konsumentom pieniędzy za opłacone usługi w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot. Ponadto poinformuje mailowo swoich klientów, że umów w tych serwisach nie zawarto skutecznie, więc nie mają oni z tego tytułu żadnych zobowiązań finansowych i mogą złożyć wniosek o zwrot nienależnie pobranych opłat. UOKiK zapowiada, że będzie monitorował, jak firma wywiązuje się ze zobowiązania do zwrotu tych opłat.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułKlient mojego klienta chce reklamować towar! Czy mam przyjąć reklamację? Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się