Wnioski w sprawie 500 + można składać za pomocą bankowości elektronicznej od północy. W ciągu pierwszych kilku godzin o pieniądze wystąpiło 100 tys. osób, a w południe było to już 240 tys.
Problemy widać szczególnie w zgłoszeniach na grupach facebookowych. Rodzice skarżą się tam, że od rana mają kłopoty z wysłaniem aplikacji przez niektóre systemy bankowe. Problemy ma mieć m.in. mBank, ING Bank Śląski, Santander, PKO BP czy Credit Agricole Bank Polska. Dodatkowo, w niektórych przypadkach bank wymaga dołączenia dodatkowej dokumentacji, np. zaświadczeń o zarobkach, która teoretycznie nie jest już obowiązkowa.
W ING Banku Śląskim pojawia się komunikat o błędzie, bank zaznacza, że pracuje nad rozwiązaniem problemu:
"Mamy przejściowe problemy z przyjmowaniem wniosków o wypłaty świadczeń w ramach wniosków 300+ i 500+ składanych poprzez bankowość internetową Moje ING i aplikację mobilną Moje ING mobile. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu, przepraszamy za niedogodności".
mBank rano informował, że złożenie wniosku w danym momencie jest niemożliwe. Około południa klienci banku zaczęli informować o ogólnych problemach z logowaniem do serwisu transakcyjnego, które w dalszym ciągu się utrzymują.
"W tej chwili możecie mieć problemy z uruchomieniem strony www.mbank.pl. Pamiętajcie, że możecie się zalogować przez naszą aplikację mobilną lub przez https://online.mBank.pl . UWAGA! Jeśli chcecie złożyć wniosek o świadczenie 500+ lub 300+, to obecnie państwowy system Emp@tia ma też opóźnienia w dostarczaniu potwierdzeń odbioru wniosków. Nie składajcie powtórnych wniosków, potwierdzenia mogą do was dotrzeć nawet z kilkugodzinnym opóźnieniem. W związku z tym możecie mieć problem z samym złożeniem wniosku za naszym pośrednictwem. Pamiętajcie, że czas na złożenie wniosków macie do 30 września br. (wniosek 500+) oraz do 30 listopada (wniosek 300+). Bardzo Was przepraszamy za trudności i będziemy na bieżąco przekazywać dalsze informacje"
Około godziny 10:00 PKO Bank Polski poinformował swoich klientów o tym, że uporał się z problemami i system powinien już działać poprawnie:
"W godzinach porannych występowały utrudnienia po wypełnieniu wniosku 500+. Na chwilę obecną utrudniania zostały wyeliminowane i nie powinny już występować"
Jednak niektórzy klienci alarmują, że system wciąż nie działa sprawnie i występują kłopoty z logowaniem do serwisu transakcyjnego.
Santander zaznacza, że problemy banków są związane z niedziałaniem portalu Emp@tia:
"Niestety aktualnie występują problemy z wnioskowaniem o 500+ z powodu przeciążenia serwerów rządowych Empatia."
Portal Emp@tia prowadzony jest przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To właśnie z tego systemu wnioski mają trafiać do organu właściwego, wskazanego w formularzu.
Komentarze