Reklamujemy towar, a sprzedawca uznaje naszą
reklamację. W tej sytuacji sprzedawca, nie może bez naszej zgody, zwrócić
pieniądze na kartę podarunkową lub bon. Ponadto, nie można zmusić klienta
(konsumenta) do wyboru innej rzeczy ze sklepu w tej samej cenie.
W przypadku reklamacji z tytułu rękojmi, klient
ma możliwość wyboru jednego z czterech uprawnień tj. naprawa towaru, wymiana
towary, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy (zwrot pieniędzy). W przypadku
dwóch ostatnich uprawnień, sprzedawca ma możliwość ich zablokowania poprzez
niezwłoczne usunięcie wady lub wymianę rzeczy, ale może tak zrobić tylko raz, przyjmuje
się, że niezwłocznie oznacza okres maksymalnie 14 dni. W przypadku ponownej reklamacji, klient ma
możliwość żądania zwrotu pieniędzy bez ograniczeń.
W związku z uznaniem reklamacji oraz
odstąpieniem od umowy przez klienta, sprzedawca zwraca kwotę pieniędzy, jaką
otrzymał. Należy podkreślić, że sprzedawca nie może bez zgody klienta zwrócić
pieniędzy na kartę podarunkową lub bon. Nie może też zmusić do wyboru innej
rzeczy ze sklepu w tej samej cenie.
Warto również zaznaczyć, że wszelkie próby
ograniczenia prawa z tytułu rękojmi, poprzez umieszczenie w sklepie informacji
np. „Po odejściu od kasy reklamacje nie będą przyjmowane”, „Bez paragonu
reklamacje nie będę uwzględniane” oraz „Towar przeceniony nie podlega
reklamacji” nie wiążą klienta.
Wyjątek! Jest tylko jeden. W przypadku gdy
klient kupuje wadliwą rzecz, a sprzedawca przed sprzedażą informuje klient o
wadzie – klient nie może reklamować towaru ze względu na wcześniej wskazaną
wadę. Należy jednak zwrócić uwagę, że odpowiedzialności sprzedawcy będzie
dotyczyć tylko wady, o której sprzedawca poinformował klienta. W pozostałym zakresie sprzedawca
będzie odpowiadał normalnie – jak przy każdej ujawnionej wadzie.