Portal bezpiecznego e-biznesu

Regulamin sprzedawcy na Allegro.pl – obowiązek czy praktyczny element informacyjny?

 Regulamin sprzedawcy na Allegro.pl – obowiązek czy praktyczny element informacyjny?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Rynek e-commerce w Polsce to dynamicznie rozwijający się sektor. Jednym z jego niekwestionowanych liderów w świadomości polskich konsumentów pozostaje od lat platforma handlowa Allegro. To największy „pośrednik” w handlu internetowym. Za jego pośrednictwem znaczna część sprzedawców internetowych handluje swoimi produktami. Niejednokrotnie sprzedaż w sklepie internetowym oraz przy użyciu platformy Allegro prowadzona jest równolegle. Właściciele sklepów internetowych mają świadomość, że posiadanie regulaminu takiego sklepu jest konieczne, ale czy zachodzi taka potrzeba w przypadku sprzedaży na Allegro? Czy istnieje obowiązek zamieszczenia odpowiedniego regulaminu w tej platformie czy może jest to tylko praktyczne rozszerzenie ustawowego obowiązku informacyjnego przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy wobec klienta?

Regulamin sprzedawcy na Allegro.pl – obowiązek czy praktyczny element informacyjny?
Polskie przepisy nie podają definicji legalnej „regulaminu”. Regulaminem potocznie nazywamy dokument zawierający zasady postępowania będący wzorcem umowy. Przepisy precyzują minimalną treść jaką musi zawierać taka umowa. Zatem można z całą pewnością stwierdzić, że obowiązkiem sprzedawcy lub podmiotu prowadzącego sklep internetowy nie jest posiadanie regulaminu, a poinformowanie klienta o wszystkich istotnych elementach umowy, które nie zostały opisane na stronie konkretnej aukcji wystawionej na platformie.

Regulamin na allegro, ale po co ?

Nie istnieje uzasadnienie prawne do posiadania własnego „regulaminu” na Allegro. Należy jednakże pamiętać, że przy każdej transakcji dokonywanej za pośrednictwem internetu, klient powinien uzyskać wszelkie niezbędne informacje takie jak: sposób kontaktu oraz informacje na temat sklepu internetowego i sprzedawcy, adres i proces składania reklamacji, informacje dotyczące terminu i sposobu dostawy produktu, informacje o cenie produktu, wszystkich kosztach dodatkowych, metodach i terminie płatności, pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy oraz informacje dotyczące gwarancji. Właściciel sklepu jest zobowiązany również do przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku. Zgodnie z ustawą może to być zrealizowane za pomocą maila.

"O mnie"

Regulamin samej platformy handlowej Allegro obowiązuje zarówno sprzedającego, jak i stronę kupującą zamierzającą dokonać zakupu za pośrednictwem platformy, w tym także konsumentów. Stosownie do postanowień regulaminu Allegro: użytkownik, korzystając z opcji strona „O mnie”, może zamieścić w Allegro informacje o sobie (dane kontaktowe) oraz swojej działalności (w tym w postaci linka/odnośnika do swojej strony WWW, pod warunkiem, że za jej pośrednictwem nie jest prowadzona sprzedaż (artykuł 13.1 regulaminu Allegro). Strona "O mnie" spełnia zatem wyłącznie funkcję informacyjną w zakresie podstawowych danych sprzedającego oraz jego działalności. Postanowienia Regulaminu Allegro nie obligują sprzedawców do utworzenia strony "O mnie" jak również nie przyznają jej mocy wiążącej, co więcej artykuł 7.2 stanowi, iż po zawarciu umowy dalszy tok postępowania kontrahentów wynika z obowiązujących przepisów prawa.


Sprzedawca, który posiada konto i prowadzi działalność sprzedażową na Allegro.pl, nie musi tworzyć osobnego dokumentu regulaminu dla siebie. Wiąże go regulamin samej platformy zakupowej, który reguluje wiele kwestii związanych z prowadzoną sprzedażą, w szczególności moment zawarcia umowy między sprzedawcą a kupującym. Należy jednak podkreślić, że sprzedaż w ramach platformy transakcyjnej on-line nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązków informacyjnych względem klienta.

Kwestie, które nie są opisane w regulaminie Allegro mogą zostać przedstawione przez samego sprzedawcę. Oczywiście formułując warunki przeprowadzania i finalizacji transakcji sprzedawca musi liczyć się ryzykiem związanym z uznaniem tworzonej przez niego danej klauzuli za niedozwoloną. Przystępując do tworzenia takiego dokumentu należy używać sformułowań oraz postanowień nienaruszających praw kupującego, w szczególności będącego konsumentem.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułReklamacja – o kosztach i terminach Następny artykuł ›Oszustwo na Mystery Box

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się