Portal bezpiecznego e-biznesu

Orange i T-Mobile z zarzutami Prezesa UOKiK

 Orange i T-Mobile z zarzutami Prezesa UOKiK

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

UOKiK przygląda się, czy operatorzy telekomunikacyjni — Orange i T-Mobile — nie wprowadzają konsumentów w błąd, podając w reklamach ceny uwzględniające rabaty, jako ceny wyjściowe. Efekt? Klient może zapłacić znacznie więcej niż się spodziewał. Kto mógł być nieuczciwie potraktowany i co grozi wspomnianym firmom?

Orange i T-Mobile z zarzutami Prezesa UOKiK

Na czym polega naruszenie?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty dwóm dużym operatorom: Orange Polska S.A. i T-Mobile Polska S.A.. Obie firmy miały promować swoje oferty w sposób mogący wprowadzać konsumentów w błąd.

Reklamy i rozmowy telefoniczne z konsultantami zawierały ceny usług z uwzględnieniem rabatów — m.in. za zgodę na e-fakturę czy marketing. Problem? Rabaty te były opcjonalne, ale przedstawiano je tak, jakby były częścią standardowej oferty.

Z ustaleń UOKiK wynika, że konsumenci nie byli wystarczająco jasno informowani, iż:

  • podana cena to cena po rabacie,
  • brak zgody na marketing lub brak wyboru e-faktury zwiększy koszt usługi,
  • pełna kwota abonamentu może być nawet 10 zł wyższa.

5 zł rabatu, ale nie dla każdego

Operatorzy oferowali zniżki za:

  • e-fakturę,
  • zgody marketingowe,
  • łączenie usług (np. kilka numerów w jednej sieci).

Jeśli klient z jakiegoś powodu nie wyraził zgody lub nie skorzystał z e-faktury, nie otrzymywał rabatu. Taki klient często nie miał świadomości, że finalna cena abonamentu będzie wyższa od tej, którą zobaczył w reklamie.

W ocenie Prezesa UOKiK taka komunikacja może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ wprowadza ich w błąd co do rzeczywistej ceny usługi. Choć różnice cenowe mogą nie wydawać się znaczne, to biorąc pod uwagę abonamentowy charakter oraz skalę prowadzonych przez przedsiębiorców biznesu, ostatecznie składały się na niebagatelne sumy.

Orange pod lupą – utrata rabatu jak kara?

Orange otrzymało również osobny zarzut. Chodzi o praktykę cofania rabatu za łączenie usług w przypadku spóźnienia z opłaceniem faktury. Efekt? Klient traci zniżkę na wszystkich usługach, które były nim objęte.

Co więcej — operator nadal może naliczać odsetki za zwłokę, czyli klient jest karany podwójnie: przez cofnięcie rabatu i dodatkowe opłaty.

Prezes UOKiK wskazuje, że taka sankcja może być traktowana jak kara umowna, która – zgodnie z prawem cywilnym – nie powinna być stosowana w przypadku zobowiązań pieniężnych, gdyż do tego celu ustawodawca przewidział odsetki.

Jakie kary grożą operatorom?

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Orange i T-Mobile mogą zapłacić karę w wysokości nawet do 10% rocznego obrotu. To jedna z najwyższych sankcji przewidzianych przez polskie przepisy.

Podobne zarzuty wcześniej usłyszały już inne firmy z branży: Vectra, Netia, Play (P4) oraz Multimedia Polska.

Na co powinien uważać konsument?

Jeśli kupujesz abonament lub inne usługi:

  • Sprawdź, czy cena uwzględnia rabaty i jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać.
  • Upewnij się, że nie zgadzasz się na coś „przy okazji” – np. marketing SMS, jeśli nie chcesz go otrzymywać.
  • Czytaj regulaminy i warunki oferty.
  • Zachowaj szczególną ostrożność przy rozmowach telefonicznych – poproś o przesłanie oferty na piśmie.

Co z tego wynika?

Orange i T-Mobile mogą (choć nie muszą – postępowanie dopiero się toczy) zapłacić wielomilionowe kary za nieuczciwe prezentowanie cen. UOKiK chroni konsumentów przed praktykami, które mogą wprowadzać w błąd. Są one szczególnie dotkliwe w przypadku największych przedsiębiorców działających na naszym rynku. Konsument ma prawo do pełnej, czytelnej informacji o cenie usługi – bez zaskoczeń „po drodze”. Bez wątpienia działalność Prezesa UOKiK zniechęci w przyszłości przedsiębiorców do podobnych praktyk.

- Chcesz wiedzieć więcej o swoich prawach jako konsument w sieci?
Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/legalniewsieci

- Jeśli potrzebujesz wsparcia dla twojego biznesu online, zwróć się do www.lexlab.pl/obsluga-prawna-sklepow-internetowych

Źródło zdjęcia: Freepik.com

Komentarze

‹ Poprzedni artykułYouTube Ads a lokalny biznes – czy warto? Następny artykuł ›Pozycjonowanie stron w sieci: na czym polega?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Warszawa - Drukarnia Fortuny

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2025. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się