Portal bezpiecznego e-biznesu

Opony zimowe w samochodzie. Czy prawo wymaga ich stosowania podczas zimy?

 Opony zimowe w samochodzie. Czy prawo wymaga ich stosowania podczas zimy?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Choć przedświąteczna aura wygląda u nas póki co bardziej na deszczową, zastanowimy dziś się nad śniegiem. A dokładniej nad tym, jak przedstawia się sprawa jazdy na zimówkach w okresie zimowym w naszym kraju, czy prawo tego wymaga i jakie mogą być konsekwencje używania opon letnich w razie zdarzenia drogowego.

Opony zimowe w samochodzie. Czy prawo wymaga ich stosowania podczas zimy?

Obowiązek wymiany opon na zimówki?

Obowiązek taki istnieje w wielu państwach europejskich, np. w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii, Litwie, Finlandii itd. Może on przyjąć postać obowiązku bezwzględnego w postaci daty kalendarzowej, od której w danym roku należy używać opon zimowych – np. 1 listopada, 1 grudnia. Tak to działa np. w Szwecji, na Łotwie. W innych krajach stosuje się tzw. obowiązek sytuacyjny. Polega on na nakazie stosowania zimówek podczas wystąpienia warunków zimowych na drogach. Przykładem mogą być Niemcy. W jeszcze innych krajach prawo przewiduje nakaz stosowania opon zimowych w niektórych regionach i w szczególnych sytuacjach (np. we Francji).

Niezależnie od sposobu, w jaki obowiązek używania opon zimowych jest realizowany – w tych krajach mamy do czynienia z wyraźnym wymogiem prawnym. Oznacza to, że kierowca, który nie zastosował się do obowiązku mimo jego zaistnienia (w danym okresie, warunkach) – łamie prawo obowiązujące w konkretnym kraju. Niezastosowanie się do przepisów często wiąże się z bardzo wysokimi mandatami.

A jak to wygląda w Polsce?

Polska jest wśród tych krajów europejskich, które nie wprowadziły obowiązku sezonowej zmiany ogumienia w pojazdach samochodowych. Mimo licznych zapowiedzi nadal nie wprowadzono takiego nakazu. Zapowiadany ustawowy obowiązek wymiany opon nie tylko nie wszedł w życie, ale nawet nie przeszedł sejmowej ścieżki legislacyjnej. Decyzję o tym, kiedy i czy w ogóle zmienić opony na zimowe pozostawiono kierowcom.

Funkcjonują jednak przepisy dotyczące ogumienia samochodowego, znajdujące się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia. Określają m.in. dopuszczalny stopień zużycia bieżnika opony – według znajdującego się na niej wskaźnika lub do głębokości 1,6 mm. Eksperci są zdania, że dla opony zimowej dopuszczalna minimalna wysokość bieżnika powinna być wyższa i wynosić 4 mm. Przepis ten nie przystaje więc do opon zimowych i podobnie jak w przypadku generalnej zasady sezonowej zmiany ogumienia – brakuje odpowiedniej, prawnej regulacji.

Zachowanie ostrożności w trudnych warunkach

W art. 3 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym znajduje się następujący zapis:

Art. 3
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

Z kolei przepis art. 19 ust. 1 kodeksu drogowego stanowi:

Art. 19
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.

Przepisy te wyrażają ogólną zasadę zachowania przez kierowcę ostrożności, a nawet szczególnej ostrożności w określonych warunkach drogowych. Stosownie do tych warunków kierujący pojazdem powinien dostosować prędkość tak, by być w stanie panować nad pojazdem. Okazuje się, że przy braku konkretnej regulacji obowiązku stosowania ogumienia zimowego w warunkach zimowych, tak sformułowane zasady ogólne mogą znaleźć zastosowanie w rozstrzyganiu spraw sądowych.

W uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z dnia 31 maja 2016 r., sygn. akt III KK 173/16, w sprawie dotyczącej potrącenia pieszego czytamy:

Także korzystanie z opon tzw. „letnich” w zimowych, trudnych warunkach atmosferycznych (niska temperatura, padający śnieg) rodziło obowiązek jak najdalej idącego zwiększenia ostrożności, obserwacji przedpola jazdy w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie oraz odpowiedniego zmniejszenia prędkości.

Oznacza to, że w tej konkretnej sytuacji kierowca używający opon letnich mimo jazdy w trudnych warunkach zimowych, powinien był zachować szczególną ostrożność i tak dostosować prędkość swojego pojazdu, by móc nad nim panować przy każdym manewrze. Utrata panowania nad autem, nieskuteczna próba hamowania i w rezultacie potrącenie pieszego było więc zawinionym skutkiem, za co kierującemu przypisano odpowiedzialność.

Podsumowanie

Polskie prawo nie nakłada na kierowców obowiązku wymiany ogumienia na zimowe wraz z nadejściem określonej pory lub zaistnienia szczególnych warunków zimowych. Mimo tego jazda na oponach letnich po śniegu czy lodzie może skutkować odpowiedzialnością kierowcy. W razie dojścia do zdarzenia drogowego kierujący takim pojazdem może spotkać się z zarzutem niezachowania szczególnej – bo wynikającej z kombinacji warunków zimowych z letnimi oponami – ostrożności i niezachowania prędkości umożliwiającej panowanie nad pojazdem.

Komentarze

‹ Poprzedni artykuł„Przepraszam, jeśli Cię przestraszyłem” mówi haker do mieszkańca Arizony poprzez kamerę nadzoru Nest Następny artykuł ›Jak skutecznie chronić firmę przed cyberzagrożeniami? Security Operations Center

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Warszawa - Drukarnia Fortuny

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2025. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się