Portal bezpiecznego e-biznesu

Omnibus – co się zmienia w sklepie internetowym!?

 Omnibus – co się zmienia w sklepie internetowym!?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Od blisko 3 dni nazwa dyrektywa Omnibus jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Dlaczego? Ponieważ 1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która zawiera zmiany wynikające z dyrektywy unijnej Omnibus. Co się zmieniło? Co sklep internetowy musi poprawić (dodać), aby prawidłowo spełnić ustawowe obowiązki?!
Omnibus – co się zmienia w sklepie internetowym!?

Ważne! Do niniejszej nowelizacji nie ma jeszcze rozporządzenia, które powinno ustalić zasady wykonania obowiązków wynikających z ustawy.

Nowe zasady prezentowania promocji

Sprzedawca w przypadku wprowadzania obniżek i promocji ma obowiązek informowania klientów w odpowiedni sposób o najniższej cenie danego towaru obowiązującej w ciągu 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji, a w sytuacji, gdy produkt jest w sprzedaży krócej niż 30 dni – o najniższej cenie od jego wprowadzenia do sprzedaży. Należy również zamieścić odpowiednią informację w samym regulaminie sklepu internetowego w zakresie cen produktów oferowanych w sklepie.

Ważne! Zmiana dotyczy wyłącznie produktów przecenionych. Tym samym nie ma konieczności wprowadzenia zmian w cenach produktów, które nie są objęte promocją.

Ważne! Nie są ustalone zasady prezentowania informacji o najniższej cenie np. rozmiar i kolor czcionki, miejsce informacji itd. – tutaj konieczne jest rozporządzenie w tym zakresie na które czeka znaczna ilość przedsiębiorców.

Nowe zasady prezentowania opinii

Jeśli sprzedawca umożliwia klientom dostęp do opinii konsumentów, ma on obowiązek udzielić informacji klientom o tym, czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali jego produktu.

Ważne! W przypadku fikcyjnych opinii – czyli nie pochodzących od klientów, mamy do czynienia z wprowadzeniem klientów (konsumentów) w błąd, za co może grozić odpowiedzialność ze strony UOKiK.

Obowiązek informowania o płatnej reklamie

Sprzedawca, o ile korzysta z tego typu działań - ma obowiązek wyraźnie ujawnić, że w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania skorzystał z płatnej reklamy.

Ważne! Wymóg informowania o płatnej reklamie dotyczy wyłącznie internetowych platform handlowych (czyli przedsiębiorców, którzy umożliwiają wyszukiwanie produktów oferowanych przez innych przedsiębiorców lub konsumentów). Podobny obowiązek mają także dostawcy wyszukiwarek i porównywarek. Najważniejsze jednak, iż wymóg nie dotyczy przedsiębiorców, którzy umożliwiają wyszukiwanie tylko wśród własnych ofert lub nie udostępniają funkcji wyszukiwania.

Konsekwencje naruszenia w/w przepisów

Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zmian, mogą być ukarani karą do 20 tysięcy złotych. Jeśli sytuacja powtórzy się trzykrotnie w ciągu roku - to kwota wzrośnie do 40 tys. złotych. Dlatego, jak najszybciej, warto zlecić poprawne opracowanie regulaminu sklepu internetowego lub jego aktualizację w swoim sklepie.

Źródło zdjęcia: Image by rawpixel.com on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułZmiany w zakupach online od 2023 r. Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się