Portal bezpiecznego e-biznesu

Od koncepcji po gotowy produkt, czyli o skutecznym projektowaniu UX

 Od koncepcji po gotowy produkt, czyli o skutecznym projektowaniu UX

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
W wirtualnym świecie, strona internetowa spełnia takie zadanie jak nasza prezencja przy pierwszym kontakcie na żywo. Nasz wygląd to komunikat, który kierujemy do innych. Może wzbudzać podziw czy też uznanie, ale może również wywołać całkowity ich brak. Pierwsze doświadczenia użytkownika serwisu www, generują jego dalsze zachowania. Jeżeli witryna okaże się atrakcyjna, spędzi na niej więcej czasu, a nawet będzie do niej wracał.
Od koncepcji po gotowy produkt, czyli o skutecznym projektowaniu UX

Nie jest więc dziwne, że skrupulatna identyfikacja potrzeb odbiorców stale zyskuje na popularności.
Przeniesienie do sieci wielu płaszczyzn naszego życia idzie w parze ze wzrostem konkurencyjności. Jeżeli nie chcemy zostać w tyle, skuteczne kreowanie doświadczeń użytkowników jest już koniecznością.

Jak to się zaczęło?

Lata 80. były niezwykle znaczące dla popularyzacji systemów elektronicznych. Komputery osobiste stały się dostępne i przydatne dla przeciętnych konsumentów, a nie tylko dla przedstawicieli środowisk eksperckich czy akademickich. Pociągnęło to za sobą rozwój HCI. Human–Computer Interaction szybko stała się przedmiotem badań i równie szybko dostrzeżono jej ogromny potencjał. Badanie wzajemnych zależności między ludźmi i komputerami otworzyło drzwi do budowania użytecznych, ale i intuicyjnych systemów czy interfejsów.
Na tym nie poprzestano. Był rok 1993. Profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, a jednocześnie pracownik Apple Computers - Don Norman, okrzyknął się Architektem User Experience. Moment ten diametralnie zmienił spojrzenie na projektowanie. Z zamkniętego procesu stało się ono otwartą, niekończącą się przygodą. Sensem tworzenia stał się odbiór produktu. Ważna stała się reakcja na pierwszą informację o nim, sam jego zakup oraz całość zdarzeń związanych z użytkowaniem.

Istota UX

Projektowanie UX, jako wszelkie działania zorientowane na użytkownika, stara się znaleźć odpowiedź na trzy zasadnicze pytania:

  • Dlaczego? - Z jakiego powodu użytkownik chce posiadać produkt? Co go motywuje?
  • Co? - Jaka jest funkcjonalność produktu? Co użytkownik będzie mógł z nim zrobić?
  • Jak? - W jaki sposób można używać produktu? Czy jest przyjazny dla użytkownika?

Kluczem do znalezienia odpowiedzi na postawione pytania jest zrozumienie odbiorcy. Od momentu, kiedy zaistnieje u niego potrzeba posiadania, przez proces nabywania, aż po etap posiadania. User Experience jest spójnym zestawem wrażeń. Nie ma momentów ważnych bardziej niż inne. Zamiar jest równorzędny z oceną poużytkową. Bez względu na to co jest produktem - fizyczny przedmiot, strona internetowa czy aplikacja mobilna - umiejętne odczytanie potrzeb odbiorcy pozwoli im dostrzec twój produkt, zrozumieć go, polubić, a ostatecznie nawet polecić.
Jeśli potrafimy spełnić oczekiwania docelowego klienta, istnieje duża szansa, że usatysfakcjonujemy również wielu innych.

Kim jest projektant UX?

Stawiając sobie za cel poznanie sposobu myślenia użytkowników, projektowanie UX opiera się na współpracy specjalistów z wielu dziedzin. Znajdziemy wśród nich m.in.:

  • programistów,
  • psychologów,
  • socjologów,
  • projektantów wizualnych,
  • specjalistów z dziedziny marketingu,
  • analityków danych.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułNowa fala SMSów od „PGE”: oszuści w ciągłym natarciu! Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się