Portal bezpiecznego e-biznesu

Najczęstsza niedozwolona klauzula w regulaminach e-sklepów

 Najczęstsza niedozwolona klauzula w regulaminach e-sklepów

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

E-commerce należy do rozległych gałęzi prawa, które ze względu na swą charakterystykę nie zawsze mogą być uregulowane przez ustawodawcę w sposób zupełny. Ciągłe zmiany na ryku oraz rozwój technologii wymuszają tworzenie pewnych uniwersalnych rozwiązań. Duże znaczenie dla realiów prowadzenia e-sklepu ma działalność UOKiK. To właśnie ten organ tworzy tzw. rejestr klauzul niedozwolonych, który podpowiada nam, jakich postanowień nie zawierać w naszych regulaminach i umowach.

Najczęstsza niedozwolona klauzula w regulaminach e-sklepów

Najbardziej „biorącą” dziedziną klauzul, które trafiają do rejestru, bez wątpienia są te związane z reklamacjami. Dzieje się tak nie bez powodu. To zwykle te kwestie stanowią przedmiot sporu pomiędzy sprzedawcami oraz konsumentami. Częste zmiany przepisów oraz nieostre wyrażenia stosowane przez ustawodawcę sprawiają, że czasem nawet osoby chcące postępować zgodnie z prawem mają z tym trudności. Trzeba przyznać, że obecne ukształtowanie obowiązków e-sprzedawców stawia przed nimi spore wymagania. Być może właśnie taki stan rzeczy powoduje częste spory i działanie wbrew przepisom.

Najczęściej występującym w rejestrze jest postanowienie, zgodnie z którym klient zobligowany jest do sprawdzenia przesyłki i/lub spisania protokołu wady przy kurierze. Takie rozwiązanie bez wątpienia stanowi ułatwienie dla nas jako sprzedawcy. Wówczas dużo łatwiej wyegzekwować odpowiedzialność od przewoźnika, który może być odpowiedzialny za zniszczenie produktu. W przypadku braku protokołu nie obciąża nas również odpowiedzialność za wady wobec konsumenta. Niestety, tak ukształtowana polityka sklepu nie jest legalna w świetle obowiązującego prawa. Ogranicza ona prawo konsumentów do reklamowania wadliwego towaru i obciąża ich dodatkowym ryzykiem. UOKiK stawia sprawę jasno i w każdym przypadku tego typu postanowienia zostają uznane za klauzule niedozwolone.

Nie jesteś pewny czy twój e-sklep działa w granicach prawa? Obawiasz się, że strona internetowa lub polityka zwrotów i reklamacji zostały ukształtowane nieprawidłowo? Nie ma sensu drżeć przed ewentualną kontrolą ze strony UOKiK. Skorzystaj z pomocy specjalistów, aby spać spokojnie prowadząc swój e-biznes.

Źródło zdjęcia: Image by pressfoto on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułDyrektywa OMNIBUS – wzmożone kontrole UOKiK Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się