Portal bezpiecznego e-biznesu

Lista Robinsonów

 Lista Robinsonów

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Od około 3 lat funkcjonuje w Polsce Lista Robinsonów, czyli sprawdzony w innych krajach sposób na obronę przed reklamowym spamem.
Lista Robinsonów
Nazwa usługi budzi skojarzenia z Danielem Defoe i jego książkową postacią Robinsonem Crusoe. W pewnym sensie chodzi o to, że zapisując się na tę listę stajemy się samotnymi wyspami na morzu spamu, który nie powinien mieć do nas dostępu.

Listy na świecie

Podobne listy działają na całym świecie pod różnymi nazwami, np. „Mailing Preference Service” – MPS, „Telephone Preference Service” – TPS albo „Do-not-call lists”. Stanowią skuteczne narzędzie ochrony konsumentów przed niechcianą komunikacją marketingową. Niektóre kraje wymuszają nawet stosowanie negatywnych baz danych do aktualizacji własnych zbiorów – i jest to regulowane przepisami prawa.

W naszym kraju listę prowadzi Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB), które jest jej inicjatorem. Już od 1996 roku w pierwszej fazie działania (jako Lista Robinsona) lista obejmowała osoby, które zapisując na niej swoje dane nie otrzymywały promocyjno-reklamowych przesyłek adresowych od innych członków SMB.

Jak to działa?

W obecnym kształcie Lista Robinsonów jest serwisem stworzonym w celu ochrony danych osobowych konsumentów. Każdy konsument może zarejestrować na niej swoje pełne dane kontaktowe (adres pocztowy, adres e-mail, numer telefonu stacjonarnego i komórkowego) w celu zastrzeżenia ich przed marketingiem reklamowym. Po zarejestrowaniu w bazie danych konsument nie będzie otrzymywał komunikatów marketingowych od tych firm, które biorą udział w programie – chyba, że udzieli konkretnej i jednoznacznej zgody firmie lub organizacji na przekazywanie takich komunikatów. Wpis na listę umożliwia uruchomienie ochrony w czterech obszarach działania marketingu bezpośredniego: przesyłek dostarczanych za pomocą poczty tradycyjnej, e-mailowej, telemarketingu (czyli przez telefon) oraz wiadomości SMS.

Zasięg działania listy

Obecnie w programie uczestniczy 58 przedsiębiorców z różnych dziedzin biznesu m.in.: operatorzy baz danych, przedstawiciele mediów elektronicznych, reklamy, finansów, ubezpieczeń. Wśród nich obecni są m.in. Google Polska, Poczta Polska oraz InPost. Marketing reklamowy jest także prowadzony przez firmy niestowarzyszone w tej sprawie, które pozostają niestety w większości.

Czy to jest skuteczne?

Rejestr danych osobowych znajdujący się na liście nie może być wykorzystywany przez firmy zajmujące się marketingiem bezpośrednim, które powinny każdorazowo listę uwzględniać. Jednak w przypadku, gdy taka firma korzysta z zewnętrznych, cudzych baz danych zdarza się, że dane te już nie są weryfikowane. Mimo tego obecnie Lista Robinsonów jest pozostaje najbardziej bezpośrednim środkiem ochrony praw konsumentów w sieci. Każdy wpis konsumenta do rejestru jest jasnym i czytelnym sygnałem dla przedsiębiorców, że nie ma zgody konsumenta na niezamówione informacje promocyjne. Wobec tak stosowanego narzędzia łatwiej będzie dowieść przed instytucjami zajmującymi się ochroną praw konsumentów, że w danym przypadku doszło do naruszenia praw konsumenta.


Jak się zarejestrować?

Procedura rejestracji na liście jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę listarobinsonow.pl i postępować według zamieszczonych na niej wskazówek. W przypadku zastrzeżenia adresu e-mailowego użytkownik po jego podaniu otrzyma e-mail z prośbą o potwierdzenie. Zastrzeżenie danych teleadresowych wymaga wypełnienia i odesłania pocztą tradycyjną podpisanego formularza. W przypadku telefonu wystarczy zadzwonić na podany numer, udzielić stosownej zgody i po kilku minutach automat oddzwoni z potwierdzeniem zastrzeżenia. Przy usłudze SMS należy wysłać krótką wiadomość tekstową pod podany numer (koszt 1 zł + VAT), a system potwierdzi rejestrację na liście SMS-em zwrotnym.

Dlaczego to wszystko jest konieczne?

Pamiętajmy, że nie każdy kontakt marketingowy jest zawsze niechciany i niepożądany. Sprzedaż na odległość cieszy się dużą popularnością w społeczeństwie i przynosi wymierne zyski. Największym problemem są e-maile, którymi jesteśmy nagminnie zasypywani i które inicjują najmniejszą procentowo sprzedaż. Dlatego warto wykazać inicjatywę i przy pomocy Listy Robinsonów świadomie umieścić się po stronie tych konsumentów, którzy nie chcą otrzymywać ofert marketingowych.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułBlik notuje rekordy popularności Następny artykuł ›Krajowy System e-Faktur (KSeF) w Polsce – rewolucja w fakturowaniu

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się