Portal bezpiecznego e-biznesu

KE nałożyła na firmę Nike 12,5 mln euro kary

 KE nałożyła na firmę Nike 12,5 mln euro kary

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Komisja Europejska poinformowała o nałożeniu 12,5 mln euro kary na firmę Nike – producenta odzieży i obuwia sportowego. Kara dotyczy blokowania transgranicznej sprzedaży artykułów piłkarskich niektórych europejskich klubów.

KE nałożyła na firmę Nike 12,5 mln euro kary

Nike ograniczała możliwości handlu produktami najbardziej znanych europejskich klubów piłkarskich. Zdaniem Komisji nielegalne praktyki miały miejsce w latach 2004-2017 i odnosiły się do licencji sprzedażowych Barcelony, Manchesteru United, Juventusu, Interu Mediolan, AS Romy i Francuskiej Federacji Piłkarskiej.

Jak podkreśliła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager:

Fani piłki nożnej często cenią markowe produkty swoich ulubionych drużyn, takie jak koszulki lub szaliki. Nike uniemożliwiło wielu licencjobiorcom sprzedaż tych markowych produktów w innym kraju, co doprowadziło do ograniczenia wyboru i podwyższenia cen dla konsumentów. To nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych.

Wśród licencjonowanych produktów znajdziemy nie tylko koszulki czy szaliki, ale też kubki, torby, pościel, zabawki oznakowane logo lub innymi grafikami. Dzięki specjalnym umowom strona udzielająca licencji daje licencjobiorcy możliwość korzystania z chronionych praw dla określonych produktów.

Nike zajmuje się projektowaniem i sprzedażą obuwia i odzieży sportowej, w tym dla klubów i federacji piłkarskich. Produkty te zazwyczaj zawierają znaki towarowe Nike lub charakterystyczny znak producenta, tzw. łyżwę. Towary licencjonowane zawierają tylko marki klubu piłkarskiego lub federacji, a nie znaki towarowe Nike. To właśnie w przypadku tych produktów Komisja Europejska dopatrzyła się nieprawidłowości.

Dochodzenie w sprawie rozpoczęło się w połowie 2017 r., a w jego wyniku stwierdzono, że praktyki sportowego giganta naruszyły unijne zasady konkurencji. Chodzi o szereg klauzul bezpośrednio zakazujących licencjonowanej sprzedaży poza dane terytorium, zobowiązywanie do przekazywania zamówień (spoza danego kraju) do Nike czy nakładanie podwójnych opłat licencyjnych za sprzedaż poza dany obszar.

Firma stosowała też inne, pośrednie środki, by wdrażać rozmaite ograniczenia. Według KE korporacja uciekała się do gróźb zerwania umowy z licencjobiorcami, jeśli ci sprzedawali towary poza określonym obszarem, odmawiała dostarczania hologramów "oficjalnych produktów". Nike przeprowadzała też kontrole, by sprawdzić, czy jej kontrahenci wywiązują się z – jak się okazało – nielegalnych zapisów.

Mimo iż firma stosowała nielegalne praktyki przez 13 lat, w trakcie śledztwa współpracowała z Komisją Europejską ponad wymagane prawem minimum. Z tego powodu kara dla niej została zredukowana o 40 proc.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułRegulamin sklepu internetowego – sprawdź przed zakupami! Następny artykuł ›Fałszywy skład produktu – olbrzymia kara od UOKiK

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się