Portal bezpiecznego e-biznesu

Informacja o obniżeniu ceny – najczęstszy błąd sprzedawców

 Informacja o obniżeniu ceny – najczęstszy błąd sprzedawców

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Dyrektywa OMNIBUS wprowadzając obowiązek informowania o najniższej cenie z okresu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji otworzyła w pewnym sensie puszkę pandory. Niedawno pisaliśmy, że wielu sprzedawców celowo próbuje obejść ten nakaz. Z drugiej strony są sklepy, które starają się właściwie informować o poprzedniej cenie, jednak brak jasno wskazanych wytycznych w ustawie mocno im to utrudnia.

Informacja o obniżeniu ceny – najczęstszy błąd sprzedawców

Już wcześniej przygotowywaliśmy dla państwa artykuły, które miały na celu rozjaśnienie kwestii tego, w jaki sposób naliczać cenę promocyjną i kiedy w ogóle konieczne jest podawanie ceny poprzedniej. To wydaje się być kluczowym elementem dla wspomnianego zagadnienia. Okazuje się, że bardzo często sprzedawcy popełniają przy informowaniu o najniższej cenie z okresu ostatnich 30 dni przed obniżką inny błąd, niż w wyżej wspomnianych kwestiach. Prawdopodobnie jest on wywołany nieświadomością, gdyż ustawa wprost wcale nie nakazuje działania, które stanowi element w praktyce konieczny (wskazywany m.in. przy kontroli). Jedyne wskazówki we wspomnianej kwestii znajdziemy w wyjaśnieniach przygotowanych przez Prezesa UOKiK, które opierają się na zaleceniach Komisji Europejskiej. O jaki więc błąd chodzi?

Najczęściej popełniany błąd polega na niewłaściwym „nazwaniu” informacji o poprzedniej cenie. Mimo że przepis wprost wymaga jedynie wskazania najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką, to do spełnienia obowiązku informacyjnego (według wytycznych Prezesa UOKiK) konieczne jest jeszcze użycie właściwego zwrotu na jej określenie. Wspomniana cena nie może być nazwana „poprzednią ceną” czy „ceną z okresu ostatnich 30 dni”. Musi to być konkretne wskazanie zawierające informacje, że chodzi o najniższą cenę z okresu ostatnich 30 dni przed obniżką. Powinno ono zostać umieszczone w bezpośrednim sąsiedztwie nowej, obniżonej ceny. Ma to zapewnić klientowi możliwość łatwego zapoznania się z tą informacją. Tak stawiane wymogi uznać należy za swego rodzaju nadużycie, gdyż w ustawie próżno szukać jakichkolwiek uregulowań na ten temat, a z wytycznymi UOKiK nie musi przecież zapoznawać się każdy sprzedawca. Praktyka organów kontrolujących przedsiębiorców powinna być w tym temacie nad wyraz ostrożna.

Źródło zdjęcia: Image by teksomolika on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułNie zezwalam Facebookowi na… Następny artykuł ›Koniec dropshippingu? – Nowy projekt Unii Europejskiej

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się