Portal bezpiecznego e-biznesu

Glovo pod Lupą UOKIK z powodu stosowanych zasad naliczania opłat serwisowych

 Glovo pod Lupą UOKIK z powodu stosowanych zasad naliczania opłat serwisowych

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
UOKIK postawił Glovo zarzuty stosowania tzw. drip pricingu tj. dodawania na ostatnim etapie zamówienia niezapowiedzianych wcześniej, dodatkowych opłat i wprowadzania konsumentów w błąd. W przypadku potwierdzenia się zarzutów stawianych Glovo przez UOKIK, jedna z najpopularniejszych platform oferujących usługę kurierską na żądanie, może zostać obciążona karą w wysokości nawet 10 % osiąganego obrotu.
Glovo pod Lupą UOKIK z powodu stosowanych zasad naliczania opłat serwisowych

Uwagę UOKIKU zwróciły stosowane przez Glovo opłaty dodatkowe oraz wygląd interfejsu platformy. Zdaniem UOKIK informacje na temat dodatkowych opłat są przekazywane korzystającym z Glovo w sposób nieczytelny, a kwoty naliczane za dodatkowe pozycje np. opłaty za małe zamówienie, opakowanie, opłaty serwisowa czy opłaty za dostarczenie zamówienie w deszcz mogą nie odpowiadać rzeczywistości lub być przekazywane klientom w nieodpowiednim momencie.

Jak wskazuje Prezes UOKIK Tomasz Chróstny:

Przedsiębiorca powinien konstruować interfejs w taki sposób, aby wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta, zwłaszcza opłaty, były dla niego widoczne. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy istotna informacja jest dostępna dopiero po przewinięciu lub ukryta w inny sposób”, dodaje on również, że „Przycisk służący do złożenia zamówienia nie powinien być aktywny, zanim konsumentowi nie zostaną przedstawione wszystkie koszty związane z zamówieniem. Nie podając wyraźnie i w zrozumiały sposób ceny wraz z jej wszystkimi składnikami przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd.

Zastrzeżenia UOKIK wzbudziła również treść przycisku za pomocą, którego klienci potwierdzają ostatecznie zamówienie. Zamiast wymaganej prawem informacji „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego wyrażenia o równoważnym znaczeniu, która powinna pojawić się na niniejszym przycisku, Glovo stosuje wyrażenie „Potwierdź zamówienie”. W ocenie UOKIKU sformułowanie o treści „Potwierdź zamówienie” nie stanowi dla konsumenta jednoznacznej informacji o tym, że już na tym etapie jest on zobowiązany do dokonania zapłaty.

W przypadku potwierdzenia się zarzutów UOKIK, spółce grozi kara do 10 % obrotu.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułAllegro w Czechach. Nowa szansa dla sprzedawców? Następny artykuł ›SMS od oszustów – uważaj na podejrzane wiadomości

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się