Portal bezpiecznego e-biznesu

Czym różnią się pierwszy i drugi rok okresu rękojmi konsumenckiej?

 Czym różnią się pierwszy i drugi rok okresu rękojmi konsumenckiej?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Konsumencie! Sprawdź, jak interpretować przepisy dotyczące okresów rękojmi konsumenckiej i nie daj się oszukać!
Czym różnią się pierwszy i drugi rok okresu rękojmi konsumenckiej?

Wiemy z treści przepisów o rękojmi zawartych w kodeksie cywilnym, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna rzeczy nowej zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania jej kupującemu. W przypadku rzeczy używanej ten okres może zostać skrócony do roku, jednak dla rzeczy nowej zasadą pozostaje dwuletni okres obowiązywania rękojmi. Jednocześnie z art. 5562 k.c. dowiadujemy się, że:

jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.

Co to znaczy?

Przepis powyższy należy odczytywać łącznie z treścią art. 559 k.c. który mówi, że sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Oznacza to, że warunkiem odpowiedzialności sprzedawcy jest istnienie wady rzeczy lub przyczyny tej wady już w chwili wydania rzeczy kupującemu. Powstaje więc problem – jak to stwierdzić? Jak dowieść tego, że rzecz którą kupiliśmy obarczona była wadą fizyczną bądź jej przyczyną, które istniały jeszcze zanim rzecz otrzymaliśmy?

Z pomocą przychodzi właśnie art. 5562 k.c., który wprowadza tzw. domniemanie prawne. W naukach prawnych domniemanie występuje w postaci reguł określających, kto ma obowiązek wykazania istnienia przesłanek faktycznych, z których wywodzi się określone skutki prawne. Jeżeli więc treścią domniemania jest, że wada fizyczna stwierdzona przez konsumenta w okresie jednego roku od wydania mu rzeczy istniała już w chwili jej wydania – konsument nie musi tego udowadniać. Ciężar dowodzenia spoczywa wówczas na sprzedawcy, który musi wykazać, że ani stwierdzona wada fizyczna, ani jej przyczyna nie istniały w chwili wydania rzeczy konsumentowi. Inaczej mówiąc to sprzedawca powinien dowieść, że odpowiedzialność za zaistnienie wady rzeczy leży w całości po stronie konsumenta. Domniemanie ma charakter wzruszalny, więc sprzedawca ma do tego prawo.


Przepis art. 5562 k.c. odpowiada dyrektywie unijnej, stąd możemy wesprzeć się unijnym orzecznictwem. W sprawie Froukje Faber v. AutobedrijfHazetOchten BV (pkt 73–74) Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że do przedsiębiorcy należy – stosownie do okoliczności

przedstawienie dowodu, że brak zgodności z umową nie występował w momencie dostawy towaru, poprzez wykazanie, że przyczyna lub źródło tego braku zgodności wiążą się z działaniem lub zaniechaniem, które miało miejsce po takiej dostawie. W sytuacji gdy sprzedawca nie zdoła udowodnić w sposób wymagany prawem, że przyczyna lub źródło braku zgodności z umową wiąże się ze zdarzeniem, które miało miejsce po dostawie towaru, domniemanie ustanowione w art. 5 ust. 3 dyrektywy 1999/44 umożliwia konsumentowi powołanie się na prawa przyznane mu tą dyrektywą.

Skutki domniemania sąd bierze pod uwagę z urzędu (zob. wyrok TSUE w sprawie Froukje Faber v. AutobedrijfHazetOchten BV, pkt 55–56):

zasada dotycząca ciężaru dowodu powinna znaleźć zastosowanie, nawet jeśli nie została wyraźnie podniesiona przez konsumenta, który może się na nią powołać. Z uwagi na charakter i wagę interesu publicznego leżącego u podstaw ochrony udzielanej przez art. 5 ust. 3 dyrektywy 1999/44 konsumentom przepis ten należy uznać za równoważny z krajowymi przepisami posiadającymi w ramach wewnętrznego porządku prawnego rangę przepisu bezwzględnie wiążącego.

Wszystko to oznacza, że dwa lata obowiązywania rękojmi konsumenckiej dzielą się na dwa roczne okresy, w których pozycja konsumenta różni się nieco pod względem dowodowym. W przypadku wady stwierdzonej dopiero w drugim roku obowiązywania rękojmi to na konsumencie ciążył będzie obowiązek udowodnienia, że wada bądź jej przyczyna istniały już w chwili wydania rzeczy. W takiej sytuacji ewentualna próba dochodzenia swoich praw przez konsumenta bez podjęcia inicjatywy i przedstawienia stosownych dowodów może skończyć się niepowodzeniem, gdyż domniemanie nie będzie już działać na jego korzyść. Stosownie do ogólnych reguł rozkładu ciężaru dowodu to konsument jako wywodzący określone skutki prawne (np. żądanie wymiany rzeczy) będzie musiał wtedy wykazać, że zaistniały ku temu faktyczne przesłanki.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułPolska liderem technologii 5G w Europie? Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się