Ponad 50% Polaków wierzy w informacje publikowane w mediach społecznościowych, ale blisko 20% tych informacji jest fałszywych, a duża cześć informacji jest tworzona przez boty czyli zaprogramowane roboty udające człowieka.
Z ubiegłorocznych badań wynika, że aż 44% Amerykanów wymienia Facebook jako główne źródło informacji, natomiast tradycyjną prasę tylko 20 proc. W Polsce korzysta z Facebooka 22 mln aktywnych użytkowników. To oznacza grupę około 11 mln Polaków w wieku powyżej 13 roku życia, którzy ufają informacjom zamieszczonym w mediach społecznościowych.
W związku z powyższym różnego rodzaju firmy, organizacje, instytucje, może też obce wywiady, starają się poprzez media społecznościowe oddziaływać na obieg informacji – mówi dr Dominik Batorski z Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak wynika z raportu „Computational Propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere”, sporządzonego przez Roberta Gorwę z Uniwersytetu w Oxfordzie, jedna z firm komunikacyjnych przez ostatnie 10 lat stworzyła ponad 40 tys. fałszywych tożsamości (każda z wieloma kontami na wielu różnych platformach), co oznacza setki tysięcy fałszywych kont na portalach społecznościowych, które były wykorzystywane do bieżącej polityki i przy okazji wyborów – przekonuje w swoim raporcie Robert Gorwa.
Komentarze