Jedną z zasad prawidłowego przetwarzania danych osobowych jest tzw. rozliczalność, czyli m.in. wykazanie prawidłowo odebranej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jak to wygląda w przypadku sklepu internetowego? Jaka jest podstawa prawna do przetwarzania danych osobowych przy realizacji zamówienia, a jaka do wysłania newslettera?
Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b RODO przetwarzanie danych osobowych nie wymaga zgody jeżeli jest niezbędne do wykonania umowy. W przypadku sklepu internetowego zawierana jest umowa sprzedaży, która jednocześnie stanowi podstawę prawną do przetwarzania danych osobowych klienta – tym samym przedsiębiorca, który oferuje wyłącznie sprzedaż, oprócz klauzuli „Akceptuje regulamin sklepu internetowego” nie musi udostępniać osobnej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jednocześnie przedsiębiorca w celu wykazania udzielenia zgody na przetwarzanie danych osobowych (realizacja zasady rozliczalności) może się posiłkować zestawieniem złożonych zamówień, które jest generowane przez każdy silnik sklepu internetowego automatycznie.
Problem z wykazaniem posiadania podstawy prawnej na przetwarzanie danych osobowych może się pojawić w przypadku usług elektronicznych, które są świadczone przez znaczną cześć sprzedawców. Przedsiębiorca, który chce przesyłać informacje handlowe np. reklamy za pomocą poczty elektronicznej musi uzyskać na to zgodę od użytkownika (art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – najczęściej odbywa się przez akceptację oświadczenia (checkboxa) w którym użytkownik zgadza się na przesyłanie takich informacji. Zgoda użytkownika stanowi podstawę do przetwarzania danych osobowych i właśnie do wykazania uzyskania tej zgody przedsiębiorca jest zobowiązany. W związku z powyższym warto zweryfikować mechanizm archiwizacji uzyskanych zgód przez sklep internetowy lub jeżeli w tym celu została zainstalowana aplikacja zewnętrzna przez tę aplikację.
Przetwarzanie danych wiąże się także z ich archiwizacją. W przypadku sprzedaży znajdzie zastosowanie ustawa o rachunkowości i obowiązek przechowywania danych przez okres 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym. Jeżeli chodzi o newsletter – czas przetwarzania danych powinien wynikać ze zgody. Tym samym okres przechowywania danych może trwać, aż do odwołania zgody przez użytkownika tj. bezterminowo lub być ściśle określony np. 10 lat.
Komentarze
Adwokat Art. 178A KK Katowice | Serwis Adwokacki
Legalniewsieci.pl © 2025. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.