Portal bezpiecznego e-biznesu

Brak zgody na świadczenie dodatkowe? Jest decyzja UOKiK

 Brak zgody na świadczenie dodatkowe? Jest decyzja UOKiK

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję rozstrzygającą w sprawie Vectry. Firma modyfikując świadczenie oferowane klientom po określonym czasie nakładała na nich dodatkowe opłaty bez ich wyraźnej zgody. Sprawą od jakiegoś czasu zajmował się Prezes Urzędu.

Brak zgody na świadczenie dodatkowe? Jest decyzja UOKiK

Przedsiębiorstwo oferujące usługi w zakresie telekomunikacji 3 lata temu wprowadziło do swojej oferty związane z nią oprogramowanie antywirusowe. Nie było możliwości zrezygnowania ze wspomnianego programu. Co prawda usługa była darmowa przez pierwsze kilka miesięcy, jednakże po tym okresie bez żadnej aktywności po stronie konsumenta był on obciążany dodatkową miesięczną opłatą. Taki mechanizm wzbudził wątpliwości po stronie organu ochrony konsumenckiej, co spowodowało wszczęcie postępowania. Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów była jednoznaczna. Prawo stoi w tym przypadku po stronie klientów firmy.

„Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji” – Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zgodnie z art. 10 ustawy o prawach konsumenta:

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Aby obowiązek wynikający z ustawy mógł zostać spełniony, konieczna jest aktywność po stronie konsumenta, a nie jedynie brak jego sprzeciwu. Założenie, że konsument nierezygnujący z nowych warunków świadomie je akceptuje jest niedopuszczalne. Ustęp drugi wspomnianego przepisu nakłada na przedsiębiorcę obowiązek zwrotu pobranych płatności, na które klient nie wyraził zgody. Nawet mimo spełnienia świadczenia, sprzedawca nie ma prawa ich zachować. Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca będzie zobowiązany do uznania reklamacji dotyczących dodatkowej opłaty oraz zwrócenia zawyżonych kwot wszystkim abonentom.

Źródło zdjęcia: Image by DCStudio on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułJak optymalizować sklepy internetowe pod SEO? Następny artykuł ›Koniec dropshippingu? – Nowy projekt Unii Europejskiej

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się