Portal bezpiecznego e-biznesu

50% zakupów w Polsce robionych przez Internet? To już możliwe za 10 lat

 50% zakupów w Polsce robionych przez Internet? To już możliwe za 10 lat

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Jak podają eksperci z Grupy Integer.pl handel w sieci ma się dobrze, a wartość tego rynku w Polsce może przekroczyć w 2017 roku kwotę 40 miliardów złotych.
50% zakupów w Polsce robionych przez Internet? To już możliwe za 10 lat

Sprzedaż internetowa staje się coraz popularniejsza i jest już powszechnym zjawiskiem, do tego stopnia, iż jak szacują specjaliści, udział e-sprzedaży w handlu detalicznym w ciągu najbliższych 10 lat może dotrzeć do poziomu nawet 50%.

Obecnie nasz kraj może poszczycić się wysokim piątym miejscem pod względem wielkości rynku e-commerce w całej Unii Europejskiej.

Polacy wydają coraz więcej

Polski konsument przeznacza na zakupy internetowe coraz większe kwoty.

Jak podają statystyki w ubiegłym roku wydaliśmy około 35 miliardów złotych.
Szacuje się, że w 2017 roku kwota ta wzrośnie do ponad 40 miliardów złotych. Wciąż daleko nam do takich krajów jak Wielka Brytania, która wiedzie prym w e-zakupach. Sprzedaż w sieci na Wyspach jest kilkunastokrotnie wyższa niż w Polsce. Pokazuje to jednak jak wielki potencjał pozostał do wykorzystania przez polskich przedsiębiorców. Przed nimi szansa rozwoju oraz wypełnienia rynku. Pomimo rosnącego udziału sprzedaży internetowej, jej potencjał nie jest do końca wykorzystywany. Poza tym Polacy wciąż obawiają się dokonywać zakupów transgranicznych. Odsetek tej kategorii transakcji jest nadal niewielki w stosunku do całości obrotu.

Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym na poziomie 50% wydaje się być poziomem trudnym do osiągniecia. Jednakże statystyki oraz obecny poziom wzrostu wskazują, iż szacowany wynik jest realny. Przy bieżącym udziale e-zakupów w handlu detalicznym na poziomie ok. 7%, na przestrzeni najbliższych 2–3 lat może wykazać on pułap 10%. Jeżeli kilkunastoprocentowy poziom wzrostu utrzyma się, to zakładany przez ekspertów próg 50% udziału sprzedaży internetowej w handlu detalicznym zostanie osiągnięty za około 10 lat.


Odzież, obuwie i książki w czołówce

Polacy najchętniej kupują odzież i obuwie, książki oraz gry, z uwagi na możliwość łatwego zwrotu. Inne kategorie produktów dopiero zwiększają swój udział w rynku. Do szybko rozwijających się sektorów sprzedaży należy branża dom i ogród oraz małe i duże AGD. Jak podaje grupa Integer najmniejszą popularnością wśród klientów internetowych cieszą są materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie oraz ubezpieczenia.

Badania przeprowadzone przez E-Commerce Polska i Gemius wskazują, że Polacy chętniej korzystają z usług polskich e-sklepów niż tych zagranicznych.
Dalej jesteśmy sceptycznie nastawieni do zakupów transgranicznych. Czynnikiem ograniczającym zaufanie może być kwestia zwrotów i reklamacji oraz bariera językowa, a także obawa przed trudnością w egzekwowaniu swoich praw. Należy spodziewać się jednak wzrostu udziału handlu transgranicznego w najbliższym okresie. Czynnikami sprzyjającymi są próby ujednolicenia obszaru cyfrowego w Unii Europejskiej, m.in. poprzez wprowadzenie odpowiednich uregulowań prawnych unifikujących problematyczne kwestie e-handlu jak np. zaprzestanie geoblokowania stron, uregulowanie kwestii VAT czy obniżenie kosztów dostawy.

Polacy na rynkach Europy

Również polscy przedsiębiorcy coraz odważniej poczynają sobie na rynkach europejskich. Dzięki rozwijającej się branży e-commerce nie muszą inwestować znacznych środków pieniężnych, aby móc oferować swoje produkty na rynkach zagranicznych. Dzięki rozwiniętej siatce usług logistycznych oraz znacznemu skróceniu czasu dostawy, nasi rodzimi przedsiębiorcy stają coraz bardziej konkurencyjni. Sposób dostawy, jej łatwość oraz szybkość mają obecnie diametralne znaczenie. Oczywiście dla polskiego konsumenta dalej ogromne znaczenie ma cena usługi.

Dzięki temu Polska jest drugim najbardziej konkurencyjnym rynkiem usług logistycznych.
Najważniejsze podmioty branży logistycznej są obecne w naszym kraju. Walka cenowa na polskim rynku doprowadziła do sytuacji, w której średni koszt wysyłki paczki kurierskiej w krajach UE to 4,5 euro, natomiast w Polsce jest to koszt poniżej 2 euro.

Biznes e-commerce to wciąż rozwijająca się branża. Dochody z tego sektora w Polsce nadal rosną. Potencjał handlu internetowego w naszym kraju jest jeszcze niewykorzystany. Jest to ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców, nie tylko na udział w rynku krajowym, ale również europejskim, a nawet światowym. Wielu przedsiębiorców postawiło na e-commerce, który stał się dla nich głównym kanałem sprzedaży. Sprzedaż internetowa to szansa na podbój nowych rynków, a co się z tym wiąże rozwój przedsiębiorstwa, zwiększenie zatrudnienia oraz zysków.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułAgenci CIA nas widzą, słyszą i… mogą kasować nasze pliki? Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się