5 porad dla pracodawców, dzięki którym złożą PIT-11 na czas
W świetle najnowszych przepisów pracodawcom pozostały jedynie 3 tygodnie na złożenie do urzędu skarbowego PIT-11. Co zrobić, aby szybko i bez problemu zdążyć na czas?

W świetle najnowszych przepisów pracodawcom pozostały jedynie 3 tygodnie
na złożenie do urzędu skarbowego PIT-11. Co zrobić, aby szybko i bez problemu
zdążyć na czas?
Oto 5 porad, które pomogą się zorganizować i wyeliminować najczęstsze
błędy, popełniane przy dopełnianiu obowiązków podatkowych.
1. PIT-11 – 3 miejsca dostarczenia
Pozornie oczywistą rzeczą, o której musi pamiętać każdy pracodawca jest
konieczność dostarczenia deklaracji PIT-11 w 3 miejsca. Pierwszym z nich jest
urząd skarbowy właściwy dla pracownika – wyznacza się go według miejsca
zamieszkania danej osoby. PITy wszystkich pracowników muszą także pozostać w
firmie – druga kopia jest więc elementem dokumentacji kadrowo-księgowej.
Ponadto, PIT-11 musi trafić w ręce samego pracownika.

2. Nowy termin wysyłki PIT-11 do urzędu skarbowego – tylko do
31.01.2019!
W tym roku rozliczeniowym czas na
dostarczanie do urzędu skarbowego PIT-11 uległ znacznemu skróceniu. Komplet
dokumentów należy wysłać do 31.01.2019, czyli o miesiąc wcześniej niż w
latach ubiegłych. Duża część przedsiębiorców pozostawia zwykle dopełnienie
obowiązku przekazania informacji o dochodach pracowników na ostatni moment.
Powiązanie tej opieszałości z przyzwyczajeniem do składania dokumentów dopiero
w lutym, może się skończyć dla firmy grzywną.
Według badania przeprowadzonego w grudniu 2018 przez e-file, twórcę
aplikacji e-pity Płatnika, prawie połowa (48%) małych firm zatrudniających do 9
pracowników deklarowała, że może nie zdążyć na czas z dostarczeniem dokumentów.
Wśród średnich przedsiębiorstw (od 10 do 49 pracowników) zbliżającego terminu
obawia się co trzecia (33%), a wśród dużych firm (50 do 249 pracowników) co
dziesiąta. W obliczu tych alarmujących wyników warto więc zadbać o wcześniejsze
przygotowanie PITów-11 pracowników i wysłanie ich do urzędu skarbowego na czas.

3. Uwaga małe firmy – dostarczenie deklaracji do urzędu skarbowego już
tylko elektronicznie!
Do tego roku pracodawcy zatrudniający do 5 osób mogli PIT-11 wysyłać do
urzędu skarbowego w formie papierowej drogą pocztową. Począwszy od nowego roku
2019 wprowadzony zostaje dla wszystkich pracodawców obowiązek wyłącznie
elektronicznej wysyłki dokumentów.
– Z badania, które przeprowadziliśmy wynika, że ponad połowa (52%) małych
firm nie czuje się gotowa, by dopełnić tego obowiązku. To dla nich zupełna
nowość. Warto jednak pamiętać, że w świecie podatków i deklaracji nie pozostają
całkiem sami. Pomocne może być dla nich specjalne, dedykowane temu obowiązkowi
narzędzie, np. e-pity Płatnika, w którym można wystawić, wysłać do systemu
e-Deklaracje oraz dostarczyć elektronicznie PITy pracownikom w łatwy, skuteczny
i jednocześnie nie marnujący papieru sposób – mówi Artur Kaczmarek, Dyrektor ds.
komunikacji, marketingu i PR z firmy e-file – twórcy aplikacji e-pity Płatnika.

4. Unikanie błędów w danych pracownika
Przy wypełnianiu deklaracji PIT-11 dużą wagę przyłożyć trzeba do
sprawdzenia wszystkich danych oraz skontrolowania identyfikatora podatkowego z imieniem
i nazwiskiem pracownika. W zależności od formy zatrudnienia pracownicy mogą
posługiwać się numerem PESEL lub NIP. Należy dokładnie zweryfikować, który
numer obowiązuje danego pracownika, gdyż podanie nieprawidłowego identyfikatora
podatkowego spowoduje odrzucenie deklaracji wypełnianej on-line.
O pomyłkę łatwo także przy podawaniu miejsca zamieszkania pracownika. Może
być ono inne niż miejsce zameldowania i mogło się zmienić w ciągu roku. Jeżeli
pracownik się przeprowadził, to dane dotyczące miejsca zamieszkania podawane w
formularzu powinny wynikać z oświadczenia pracownika i być aktualne na ostatni
dzień roku – przy rozliczeniu PIT-11 za rok 2018 będzie to 31 grudnia 2018. Na
podstawie adresu zamieszkania pracownika określa się właściwy dla niego urząd
skarbowy, dlatego poprawna informacja jest w tym przypadku szczególnie ważna.

5. Przekazanie dokumentów pracownikowi – 2 sposoby
O ile wysyłka PIT-11 do urzędu skarbowego możliwa jest tylko do 31.01.2019,
to na przekazanie dokumentów pracownikowi pracodawca ma czas do 28.02.2019.
Dokumenty do urzędu musi on przekazać
wyłącznie elektronicznie, natomiast pracownikowi można je dostarczyć na
dwa sposoby – elektronicznie lub papierowo. Warto jednak i to zrobić
elektronicznie, oszczędzając i czas i pieniądze.
– Przekazując pracownikowi dokumenty drogą
elektroniczną działamy nie tylko ekologicznie, ale także ekonomicznie. Po
pierwsze oszczędzamy środki przeznaczone na wydruk formularzy, na koperty oraz
na znaczki pocztowe. Po drugie oszczędzamy czas naszych pracowników. Program
e-pity Płatnika jest w stanie wykonać mozolną pracę księgowego w mgnieniu oka,
bez konieczności drukowania, adresowania i stania w kolejce na poczcie – przekonuje Artur
Kaczmarek z e-file.
Pracodawcom zostało już niewiele czasu na przesłanie do urzędu skarbowego
PIT-11, jednak świadomość wchodzących w tym roku zmian, właściwa organizacja
pracy i uważność przy wypełnianiu formularzy pozwoli dopełnić obowiązku
poprawnie i zgodnie z terminem. Trzeba też pamiętać, że składanie PIT-11 jest
obligatoryjne dla każdego pracodawcy. To obowiązek, którego nie można uniknąć.
Zbytnia opieszałość i zapominalstwo mogą przyczynić się do nałożenia przez
urząd skarbowy surowych kar grzywny.

Komentarze obsługuje Disqus. Wczytanie spowoduje połączenie z zewnętrznym serwisem.