Portal bezpiecznego e-biznesu

Zamówienie „z obowiązkiem zapłaty”

 Zamówienie „z obowiązkiem zapłaty”

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Ustawa o prawach konsumenta zobowiązuje sprzedawcę poinformować klienta sklepu o obowiązku zapłaty za zakupiony towar! W jaki sposób? Poprzez treści informacji na przycisku finalizującym zamówienie!
Zamówienie „z obowiązkiem zapłaty”
Podstawa prawna. W art. 17 ust. 2 i 3 nowej Ustawy o prawach konsumenta czytamy:
2. Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

Po co taki obowiązek?

Z powyższego jasno wynika intencja ustawodawcy, jaką kierował się przy redagowaniu kolejnych przepisów wzmacniających ochronę konsumenta. Chodzi w nich bowiem nie tylko o samo przekazanie informacji o produkcie, jego cechach, cenie, itd. Przepis wymaga od przedsiębiorcy, aby uzyskał wyraźne potwierdzenie stanu wiedzy konsumenta co do faktu, iż zamówienie określonego produktu wiąże się z obowiązkiem zapłaty za ten produkt. Konieczność takiego potwierdzenia może się to wydawać pewną przesadą, a jednak w praktyce sprzedaży internetowej można sobie wyobrazić sytuacje, gdzie moment złożenia zamówienia niekoniecznie jest dla konsumenta do końca jasny i przejrzysty co do treści. Pewne sformułowania mogą przecież budzić u konsumenta uzasadnione wątpliwości co do czynności, której dokonuje.

Na przykład „włóż do koszyka”, „dodaj do ulubionych” czy „dołącz do przechowalni”. Czy kliknięcie w ten sposób opisanego przycisku oznacza, że kupuję dany produkt, czy też jedynie „rezerwuję” go sobie na później, by w razie podjęcia decyzji o zakupie nie przeszukiwać całego sklepu od nowa? Czy „zamawiam” oznacza, że wydaję dyspozycję sprzedawcy, by ten sprawdził dostępność i sprowadził dla mnie dany produkt i dopiero w dalszej kolejności następuje moment zakupu, czy też może raczej „zamawiam” oznacza, że kupuję od razu w chwili złożenia zamówienia?

Tym i podobnym wątpliwościom starał się zapobiec ustawodawca, wprowadzając wspomniany w art. 17 ustawy nowy obowiązek informacyjny dla sprzedawcy. Ustęp 2 nakłada na przedsiębiorcę obowiązek, by uzyskał od konsumenta potwierdzenie świadomości tego, że złożenie zamówienia łączy się obowiązkiem zapłaty ceny. Ustęp 3 wskazuje z kolei praktyczne sposoby realizacji tego obowiązku. Jak wynika wprost z przepisu, przycisk oznaczony „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” spełnia konieczne przesłanki, by uznać go za wyraźne potwierdzenie wiedzy konsumenta co do tego, że zamawiając produkt musi za niego zapłacić.

Alternatywne rozwiązania

Oprócz tego ustawowego przykładu mamy również w przepisie wskazanie na możliwość posłużenia się innymi sformułowaniami. Pod warunkiem wszakże, że będą równoważne „zamówieniu z obowiązkiem zapłaty” oraz jednoznaczne (nie budzące wątpliwości). Przykłady możemy znaleźć w wytycznych Komisji Europejskiej, gdzie wskazano na następujące sformułowania, które w sposób wystarczający przekazują komunikat wymagany na mocy przepisu: „kup teraz”, „zapłać teraz” oraz „potwierdź zakup”. Oprócz tego podano przykłady zwrotów, przy których prawdopodobieństwo spełnienia ustawowego wymogu jest mniejsze: „zarejestruj”, „potwierdź” oraz „zamów teraz”.

Z powyższego wynika, że najbezpieczniejszym sposobem spełnienia wymogów ustawy przez sprzedawcę jest oznaczenie stosownego przycisku zwrotem „zamawiam z obowiązkiem zapłaty” – gdyż wynika to wprost z brzmienia przepisu. W dalszej kolejności znajdują się zwroty wskazane przez KE lub inne równoważne, zawierające nie pozostawiające wątpliwości słowa „kup”, „zakup”, „zapłać”. Należy natomiast unikać zwrotów nie rozstrzygających jednoznacznie o obowiązku zapłaty, a także sformułowań zbyt rozbudowanych, które mogą spowodować faktyczne ukrycie komunikatu o obowiązku zapłaty.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułTrwały nośnik - cóż to takiego? Następny artykuł ›Kiedy warto zainwestować w Google Ads?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się