Portal bezpiecznego e-biznesu

Plaga fałszywych faktur!

 Plaga fałszywych faktur!

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi
Fałszywe faktury to ostatnimi czasy prawdziwa plaga i utrapienie dla klientów.
Plaga fałszywych faktur!
Oszuści masowo wysyłają dokumenty rzekomo wystawione przez operatorów telefonii komórkowych, sieci kablowych, dostawców prądu oraz gazu, a nawet Poczty Polskiej. Powołując się na znane i rozpoznawalne marki, chcą uśpić czujność internautów i w ten sposób wyłudzić pieniądze. Można się jednak przed tym bronić przede wszystkim zachowując czujność.

Tydzień temu w elektronicznych skrzynkach pocztowych wielu użytkowników sieci pojawiły się wiadomości zawierające fałszywe faktury VAT, które jak podawano miały rzekomo pochodzić od operatora sieci Orange. Podobna sytuacja powtórzyła się kilka dni później, ale tym razem oszuści powoływali się na operatora sieci Play.
We wszystkich wspomnianych wyżej przypadkach przesłane pseudodokumenty były podobne do oryginałów i bez szczególnej analizy każdy mógł dać się nabrać przekazując pieniądze na konta oszustów.

Jakie środki ostrożności należy podjąć, aby uchronić się przed oszustwem?


1. Zweryfikować nadawcę.

Zawsze powinniśmy mieć pewność, że wiadomość pochodzi od właściwego nadawcy. Warto to sprawdzić wchodząc na stronę internetową danego podmiotu. W przypadku rzekomych faktur od operatora Play użyto podejrzenie wyglądających adresów m.in. akkas.satis@ys.renault.com.tr, a.esma@bilgiteknik.web.tr, inhester@kb10.info oraz info@intertekselvan.com. Aktualny i prawdziwy adres e-mail, z którego wysyłane są faktury operatora sieci Play to: awizo@mojefinanseplay.pl. W przypadku firmy PGE – dostawy energii elektrycznej, klienci otrzymują e-maile z fakturą zawsze z adresu pge-efaktura@bluemedia.pl.

2. Identyfikator klienta

Po sprawdzeniu nadawcy warto odszukać identyfikator klienta. To zbiór cyfr, a czasami także liter, który jest przypisany tylko i wyłącznie do określonego klienta. Jeśli nie pamiętamy naszego numeru, zawsze możemy go porównać ze starą fakturą w formie papierowej lub sprawdzić te dane w umowie podpisanej z dostawcą usługi.

3. Kwota faktury

Zazwyczaj wysokość faktury oscyluje na tym samym poziomie ustalonym w abonamencie albo bazującym na stałym zużyciu. W przypadku, gdy kwota na otrzymanej „fakturze” znacznie różni się od poprzednich, to należy pilnie skontaktować się z dostawcą usług, aby rozwiać wątpliwości.

4. Format załącznika

Należy również zwrócić uwagę na format pliku przesłanego jako załącznik. Większość dostawców usług wysyła dokumenty w formacie PDF - a nie np. .ZIP, którego często używają oszuści.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułNiebezpieczny wirus atakuje facebook Następny artykuł ›Fałszywy skład produktu – olbrzymia kara od UOKiK

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się