Portal bezpiecznego e-biznesu

Nowy obowiązek właścicieli e-sklepów. Czy dotyczy również ciebie?

 Nowy obowiązek właścicieli e-sklepów. Czy dotyczy również ciebie?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Nowe akty prawne przygotowywane na szczeblu krajowym i europejskim zawsze wiążą się ze sporym zamieszaniem spowodowanym kolejnymi wymaganiami nałożonymi na przedsiębiorców. Najnowsze rozporządzenie unijne – Digital Services Act – również przynosi nowe obowiązki dla sprzedawców działających w sieci.

Nowy obowiązek właścicieli e-sklepów. Czy dotyczy również ciebie?

Akt o Usługach Cyfrowych dotyczy różnych elementów działalności w sieci. Jeżeli chodzi o sklepy internetowe, to nie zawsze znajdzie zastosowanie. Zapoznać się z nim powinni przede wszystkim ci sprzedawcy, którzy mają na swoich stronach internetowych możliwość dodawania komentarzy, opinii lub jakiejś formy dyskusji. Wówczas stają się tzw. hostingodawcą, czyli osobą w pewien sposób odpowiedzialną za wspomniane treści. Jest tak z tego względu, że zwykle to sprzedawca może komentarze lub opinie moderować, zmieniać lub nie dopuszczać do ich publikacji. Jeden z nowych obowiązków nałożony przez DSA jest związany właśnie z moderacją owych komentarzy lub opinii dostępnych w sklepie internetowym. Oprócz samodzielnego działania, musimy również zapewnić mechanizm, który pozwoli na wykazanie w tej sprawie inicjatywy przez użytkowników, którzy korzystają z naszej strony internetowej.

Jeżeli użytkownik uzna treści, które osoba trzecia opublikowała na naszej stronie internetowej, za niezgodne z prawem bądź zasadami przedstawionymi w regulaminie, to powinna mieć możliwość zgłoszenia tego administratorowi strony, a więc sprzedawcy. Akt o Usługach Cyfrowych wymaga, aby mechanizm był prosty oraz pozwalał na dokonanie zgłoszenia wyłącznie drogą elektroniczną. Może być to więc formularz dostępny na stronie sklepu, ale również zgłoszenie drogą mailową. Należy wskazać użytkownikom elementy, jakie powinno zawierać owe zgłoszenie. Nie można go również pozostawić bez odpowiedzi. Sprzedawca musi wskazać zgłaszającemu, że otrzymał jego wiadomość, a także rozpatrzyć zgłoszenie bez zbędnej zwłoki (najlepiej w wyznaczonym terminie). Prawdopodobnie nie będzie to częsta sytuacja w przypadku sklepów internetowych, jednakże pojedyncze przypadki tego typu zgłoszeń mogą przytrafić się każdemu sprzedawcy. Warto więc wiedzieć, jak powinniśmy w takiej sytuacji postąpić.

Źródło zdjęcia: Image by Racool_studio on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułChroń swój sklep przed fałszywymi leadami Następny artykuł ›Informowanie o cenie – plusy i minusy nowych przepisów

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się